مجله لپ تاپ DG۶۳, مقالات و اخبار لپ تاپ

راهنمای قدم به قدم ارتقای لپ تاپ 2022

راهنمای قدم به قدم ارتقای لپ تاپ

ارتقای لپ تاپ یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود کیفیت لپ تاپ های ارزان قیمت است.

قطعات قابل ارتقای لپ تاپ معمولاً سه قسمت هستند: حافظه رم (RAM)، حافظه داخلی که می‌تواند HDD یا SSD باشد و کارت‌های ویدئو یا صدا (در بعضی از لپ تاپ ها).

در این مقاله مراحل کلی که برای ارتقای لپ تاپ باید طی شوند را آموزش داده‌ایم. این مطلب برای افرادی تهیه شده که می‌خواهند از لپ تاپ فعلی خود در بهینه‌ترین حالت ممکن استفاده کنند!

ارتقای لپ تاپ چه مزیتی دارد؟

هنگ کردن لپ تاپ، کم بودن سرعت آن و عدم نصب صحیح برنامه‌ها روی لپ تاپ همگی دلایلی هستند که نیاز به ارتقای لپ تاپ را ایجاد می‌کنند. در حقیقت با ارتقای لپ تاپ و تعویض قطعات قابل ارتقای آن شما با صرف هزینه‌ای اندک، می‌توانید سرعت و کیفیت بیشتری در عملکرد لپ تاپ خود به وجود آورید.

اگر شما بودجه ای برای خرید لپ تاپ گیمینگ یا لپ تاپ های بالارده بازار ندارید، ارتقای حافظه رم و حافظه SSD می‌توانند در سرعت و عملکرد لپ تاپ شما تاثیر مستقیم داشته باشند.

راهنمای ارتقای لپ تاپ

راهنمای ارتقای لپ تاپ

قطعات قابل ارتقای لپ تاپ کدام‌اند؟

احتمالاً شما هم با این سوال مواجه شده‌اید که کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟ رم و هارد لپ تاپ دو قطعه‌ای هستند که در اکثر دستگاه‌ها قابلیت ارتقا دارند. البته اکثر لپ تاپ های امروزی هارد دیسک ندارند و از حافظه های SSD از نوع NVME استفاده می‌کنند.

معمولاً شرکت‌های سازنده اطلاعات کاملی در مورد نوع و حافظه RAM قابل پشتیبانی لپ تاپ در اختیار کاربران قرار می‌دهند. قبل از انجام هر کار ابتدا باید مطمئن شوید که قطعات دستگاه شما قابلیت ارتقا دارند یا خیر. اگر می‌خواهید بدانید رم لپ تاپ چیست و چه کاربرد و تاثیری بر عملکرد لپ تاپ دارد مقاله لینک شده را ببینید.

هارد لپ تاپ نیز قطعه دیگری است که می‌توان آن را ارتقا داد. لپ تاپ های جدید نسبت به لپ تاپ های قدیمی ظرفیت‌های بیشتری از هارد را ساپورت می‌کنند. (فرضا تا 8 ترابایت حافظه SSD). با ارتقای هارد لپ تاپ از معمولی به SSD می‌توانید سرعت بیشتری در خواندن و نوشتن برنامه‌ها ایجاد کنید. در ادامه مقاله در این مورد توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

تصویری از فردی که در حال ارتقای رم لپ تاپ است

راهنمای قدم به قدم و مراحل ارتقای لپ تاپ

برای ارتقای لپ تاپ شش مرحله کلی وجود دارد که هر یک شامل چند قسمت است. برای روشن شدن بهتر موضوع این مراحل به تفکیک بیان شده‌اند. این شش مرحله عبارتند از:

  1. پیدا کردن اطلاعات مدل و حافظه لپ تاپ (mac و ویندوز)
  2. ارتقای حافظه RAM لپ تاپ
  3. دریافت مشخصات هارد لپ تاپ
  4. ارتقای هارد دیسک لپ تاپ
  5. دریافت مشخصات کارت ویدئو و صدای لپ تاپ
  6. ارتقای کارت صدا یا ویدئو لپ تاپ

در ادامه هر مرحله همراه با گام‌های آن را توضیح داده‌ایم.

مرحله اول: پیدا کردن اطلاعات مدل و حافظه

در اولین مرحله شما باید مدل و اطلاعات لپ تاپ خودتان را پیدا کنید. این کار را باید به دقت انجام بدهید، فرضا اینکه بگویید لپ تاپ من HP Omen 16 است کافی نیست. لپ تاپ HP Omen 16 خود دارای دو نسخه با بیلد نامبر های متفاوت و مشخصات متفاوت است که در پایین می‌توانید ببینید:

خوب حالا مدل دقیق لپ تاپ را از کجا بفهمیم؟ چرا این اهمیت دارد؟

اول از همه اینکه تمامی مدل های لپ تاپ و مادربرد هایشان تا مقدار مشخصی از رم و حافظه داخلی بهره می‌برند. فرضا اکثر لپ تاپ ها تا حداکثر از 64 یا 128 گیگابایت حافظه رم و همچنین حداکثر 4 الی 8 ترابایت حافظه SSD بهره می‌برند.

حالا از کجا بفهمیم که چقدر در حال حاضر لپ تاپ ما رم دارد؟ فقط کافی است به بخش System Properties در ویندوز بروید و مقدار حافظه نصب شده (Ram) را ببینید. برای این کار بر روی آیکون This PC کلیک راست کنید و بر روی گزینه Properties بزنید تا اطلاعات سیستم شما یا همان About System به شما نمایش داده شود.

System About 1

اطلاعات سیستم در هنگام زدن گزینه System Properties

فرضا در تصویر بالا مشخص است که لپ تاپ لنوو Legion 5 که لپ تاپ خود من است دارای 16 گیگابایت حافظه رم است. (بخش Installed RAM).

از کجا بفهمیم لپ تاپ ما چقدر قابل ارتقاست؟

برای اینکار شما 2 راه حل در پیش دارید. یکی اینکه به سراغ دفترچه راهنمای لپ تاپ خودتان به صورت آنلاین بروید و یکی دیگر اینکه از ابزار های آنلاین استفاده کنید.

بررسی دفترچه راهنمای لپ تاپ (manual): ساخت و شماره مدل لپ تاپ خود را در موتور جستجو تایپ کرده و سپس manual را تایپ کنید. در میان نتایج جستجو پیوندی به دفترچه راهنما یا صفحه‌ای در وبسایت سازنده لپ تاپ پیدا خواهید کرد که می‌توانید دفترچه راهنما را از آنجا دانلود کنید (می‌توانید مستقیماً وارد وبسایت سازنده لپ تاپ شوید و از آنجا manual را پیدا کنید).

استفاده از ابزار Crucial System Advisor برای تخمین ارتقا: ابتدا وارد ابزاری که لینک شده است و متعلق به وبسایت کروشیال است بشوید، کمپانی سازنده لپ تاپ خودتان را وارد کنید، سری لپ تاپ خودتان را سپس وارد کنید و در آخر مدل لپ تاپ خودتان را وارد کنید. همانند تصویر زیر:

ابزار Crucial System Advisor

ابزار Crucial System Advisor

پس از اینکه مدل دقیق لپ تاپ خودتان را وارد کردید، بر روی دکمه Find my computer کلیک کنید. در انتها این ابزار رایگان به شما می‌گوید که لپ تاپ شما نهایتا از حداکثر چقدر رم و حافظه پشتیبانی می‌کند و رم ها و حافظه های SSD M.2 را نیز به شما پیشنهاد می‌کند. همانند تصویر زیر:

حداکثر حافظه رم قابل ارتقا برای لپ تاپ لنوو Legion 5

حداکثر حافظه رم قابل ارتقا برای لپ تاپ لنوو Legion 5

مرحله دوم ارتقای لپ تاپ: ارتقای حافظه RAM

برای ارتقای حافظه RAM لپ تاپ گام‌های زیر را دنبال کنید:

  1. باید مطمئن شوید که لپ تاپ شما SLOT خالی برای ارتقای رم دارد. هر لپ تاپ معمولا 2 اسلات رم دارد که یکی از آنها رم پیشفرض لپ تاپ شماست.
  2. نوع رم خود را مشخص کنید، فرکانس، نوع DDR و حافظه مورد نظر را مشخص کنید و سپس رم را خریداری کنید.
  3. اگر خودتان متخصص نیستید برای ارتقا رم لپ تاپ خودتان را به دست یک تعمیر کار بسپارید. ما در اینجا به شما آموزش ارتقای رم را نمی‌دهیم اما اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید سعی کنید با نهایت دقت مراحل ارتقا را پیش ببرید تا هیچ خرابکاری به بار نیاید!
جا زدن رم در لپ تاپ

جا زدن رم در لپ تاپ

مرحله سوم ارتقای لپ تاپ: مشخصات SSD

تقریبا در همه جای وب شما می‌بینید که نام حافظه SSD بیش از هر چیز دیگری در حال درخشش است. ساختار این نوع حافظه کاملا با حافظه های هارد دیسک متفاوت است. حتی اگر بخواهید بدانید مردم از روز آمدن و رایج شدن SSD به بازار چقدر آن را بیشتر در گوگل سرچ می‌کنند می‌توانید از ابزار Google Trends استفاده کنید. به تصویر زیر توجه کنید:

مقایسه سرچ HDD و SSD در گوگل - آمار گوگل ترندز

مقایسه سرچ HDD و SSD در گوگل – آمار گوگل ترندز

همانطور که می‌بینید تقریبا از اوایل دهه 90 شمسی رشد SSD شروع شده است و در بسیار بیشتر از HDD سرچ می‌شود. در تمامی لپ تاپ های جدید نیز از SSD استفاده می‌شود. بنابراین در اینجا ما نیز برای ارتقای حافظه ذخیره سازی لپ تاپ شما به ارتقای SSD می‌پردازیم اما اگر لپ تاپ شما قدیمی است هم نگران نباشید! برای شما هم راه حل خوبی داریم.

پیدا کردن مشخصات و یک حافظه SSD

در ابتدای ارتقای حافظه لپ تاپ شما باید دقت کنید که کدام نوع حافظه SSD را می‌خواهید. دو نوع اصلی حافظه SSD در بازار داریم که در مقاله راهنمای خرید هارد برای لپ تاپ آن را به طور کامل توضیح دادیم. اگر لپ تاپ شما قدیمی باشد باید از یک حافظه SSD که به وسیله درگاه SATA متصل می‌شود را خریداری کنید.

در صورتی که لپ تاپ شما از یک درگاه M.2 خالی پشتیبانی کند شما می‌توانید از یک حافظه SSD با سرعت بیشتر که از درگاه M.2 متصل می‌شود خریداری کنید. حال چگونه این را متوجه شویم؟ برای این کار شما مجددا می‌توانید از همان ابزار وبسایت Crusial استفاده کنید یا به دفترچه راهنمای لپ تاپ خودتان مراجعه کنید (دفترچه معتبر تر است). به تصویر زیر توجه کنید:

حداکثر حافظه ssd قابل ارتقای لپ تاپ لنوو لجیون 5 پرو

حداکثر حافظه ssd قابل ارتقای لپ تاپ لنوو لجیون 5 پرو

در بالا فرضا ما حافظه SSD برای لپ تاپ Lenovo Legion 5 Pro را وارد کردیم. به ما یک حافظه SSD با ظرفیت 2 ترابایت که از درگاه m.2 متصل می‌شود با قیمت 260 دلار پیشنهاد داده شده است.

ارتقای لپ تاپ های قدیمی چطور؟

حال اگر لپ تاپ ما قدیمی بود و از SSD با درگاه M.2 پشتیبانی نمی‌کرد چه؟ شما می‌توانید از حافظه های SSD با درگاه SATA استفاده کنید. با نصب ویندوز و برنامه های کاربردی خودتان بر روی یک حافظه SSD با درگاه SATA می‌توانید سرعت لود را کمتر کنید و سرعت لپ تاپ خودتان را افزایش ببخشید.

در پایین شما تصویر یک حافظه SSD با درگاه SATA در مقایسه با حافظه SSD با درگاه M.2 را می‌بینید:

مقایسه حافظه SSD با درگاه SATA و SSD با درگاه M.2

مقایسه حافظه SSD با درگاه SATA و SSD با درگاه M.2

منابع و سوالات متداول

منابع:

  1. وبسایت wikihow.com
  2. وبسایت کروشیال
  3. وبسایت PCmag

سوالات متداول:

چه قطعاتی از لپ تاپ را می‌توان ارتقا داد؟

حافظه رم، حافظه ذخیره سازی که خود می‌تواند از نوع SSD و HDD باشد و همچنین قطعاتی همانند کارت صدا و کارت ویدیو را در بعضی از لپ تاپ ها می‌توان ارتقا داد. داشتن اسلات خالی برای ارتقای حافظه رم و SSD ضروری است.

آیا با ارتقای لپ تاپ سرعت آن افزایش پیدا می‌کند؟

بله با افزایش حافظه رم شما می‌توانید کار های مولتی تسکینگ یا چندگانه بیشتری انجام بدهید و همچنین با افزایش حافظه SSD می‌توانید برنامه های بیشتری بر روی این حافظه نصب کنید تا سرعت لود آنها کاهش پیدا کنید.

ارتقا دادن حافظه لپ تاپ از HDD به SSD چه تاثیری دارد؟

حافظه های HDD ساختاری کاملا متفاوت با حافظه های SSD دارند و سرعت آنها پایین و قیمتشان نیز نسبت به SSD ارزان تر است. در حافظه های SSD از نوع M.2 یا SATA شما می‌توانید با سرعت بسیار بیشتری با لپ تاپ خودتان کار کنید.

آیا می‌توان قطعاتی همانند پردازنده یا مادربرد را در لپ تاپ ارتقا داد؟

خیر. متاسفانه ساختار لپ تاپ ها به شکلی است که قطعات با یکدیگر به صورت مجتمع قرار گرفته اند و ارتقا یا حذف و افزودن یک قطعه غیر ممکن است. البته در صورتی که لپ تاپ شما از فناوری تاندربولت استفاده کند شما می‌توانید از کارت گرافیک های اکسترنال استفاده کنید.

سخن آخر در مورد نحوه ارتقای لپ تاپ

قطعات قابل ارتقای لپ تاپ رم و هارد دیسک هستند. در برخی موارد می‌توان کارت ویدئو و صدا را نیز ارتقا داد. نحوه ارتقای قطعات لپ تاپ به مدل لپ تاپ و ساخت آن بستگی زیادی دارد. اگر چه نحوه ارتقا تا حد زیادی در اکثر لپ تاپ ها به هم شبیه است، اما تفاوت‌هایی نیز بین آنها وجود دارد. در آخر به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به این سبک از مقالات علاقه مند هستید مقاله معرفی سخت افزار لپ تاپ را نیز بخوانید.

در هر حال به‌روزرسانی قطعات قابل ارتقا در لپ تاپ کمک می‌کند تا لپ تاپ شما حیات دوباره‌ای پیدا کرده و از روز اول خود نیز سرحال‌تر شود! نظر شما در این مورد چیست؟ مشتقانه منتظر پاسخگویی به نظرات و سوالات شما در بخش کامنت ها هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان به شرط خرید!

مشاوره رایگان تلفنی فقط قبل از خرید از دیجی 63.

ما افتخار آن را داریم که در بلاگ دیجی 63 طی سال های 1400 تا 1402 یکی از کامل ترین بلاگ های حوزه لپ تاپ را با موضوعاتی همانند بررسی لپ تاپ، راهنمای خرید، بهترین ها و…  پوشش دادیم. اما متاسفانه ممکن است بسیاری از مقالات دیر به دیر آپدیت شوند.

ما به شدت علاقه مند هستیم تا بتوانیم به بهترین شکل به شما راهنمایی ممکن را قبل از خرید ارائه بدهیم، بنابراین می‌توانید با ما در  شبکه های اجتماعی یا تماس مستقیم در ارتباط باشید. سعی داریم پاسخگوی زیر 48 ساعت سوالات شما در بخش کامنت ها نیز باشیم.

author-avatar

درباره لاله سمایی

لاله سمائی هستم؛ علاقه‌مند به مباحث مرتبط با فناوری اطلاعات. دوست دارم در غنی‌تر کردن مطالب فارسی مرتبط با حوزه تکنولوژی نقشی هر چند کوچک داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare توافق حریم خصوصی و شرایط استفاده ضروری است.

من با این قوانین موافقم.