بازار لپ تاپ

دانشجویان و مخاطبان خاص میلیونی بازار لپ‌تاپ

در این پست میخواهیم به یک مخاطب خاص بازار لپ‌تاپ هم اشاره کنیم که این روز‌ها با شرایط کرونایی مجبور است برای نشستن در پای آموزش‌های مجازی و غیرحضوری، لپ‎تاپ یا سیستم خانگی تهیه کند. این نکته لازم به ذکر است که دانشجویان و دانش‌آموزان از اولین گروه‌هایی بودند که دولت از اسفندماه سال گذشته تصمیم به آموزش غیرحضوری آن‌ها گرفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مخاطب خاص بازار لپ‎تاپ دست‎کم نزدیک به یک میلیون دانشجو را شامل می‌شود؛ چراکه جمعیت دانشجویی کشور در آخرین گزارش موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی که مربوط به سال تحصیلی ۹۷ است، تعداد سه میلیون و ۶۱۶ هزار و ۱۱۴ نفر اعلام شده است. بر اساس آمار مذکور، طی سال ۹۷ در بخش دولتی، ۳۷۸ هزار و هشت دانشجو در مقطع کاردانی، یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۹۹۵ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۲۵۸ هزار و ۱۶۹ دانشجو در کارشناسی‎ارشد، ۷۱ هزار و ۶۰۹ دانشجو دکتری حرفه‎ای و ۸۶ هزار و ۱۳۱ نفر در دکتری تخصصی مشغول تحصیل هستند. همچنین در بخش غیردولتی نیز ۲۷۶ هزار و ۴۳۳ نفر در مقطع کاردانی، ۹۰۱ هزار و ۳۶۶ نفر در کارشناسی، ۳۹۸ هزار و ۱۱۷ نفر در کارشناسی‎ارشد، ۱۶ هزار و ۳۴۰ نفر در دکتری حرفه‎ای و ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر در دکتری تخصصی درحال تحصیلند. اما بخش مهم این آمار‌ها این است که طبق داده‌های مرکز آمار ایران و داده‌های موسسه پژوهش و برنامه‏‌ریزی آموزش عالی کشور، بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ سالانه به‎طور میانگین (جدول شماره ۵) بیش از یک میلیون نفر دانشجوی جدید در مراکز آموزش عالی کشور اعم از دولتی و غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند.

این نکته قابل‎ذکر است که در سال‌های گذشته نداشتن لپ‎تاپ و کامپیوتر شخصی برای برخی دانشجویان جدیدالورود در رشته‌های علوم انسانی و به‎ویژه در مقطع کارشناسی چندان مشکلی ایجاد نمی‌کرد، اما حالا با تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا که زمان اتمام آن نیز قابل پیش‎بینی نیست، دانشجویان برای آنکه از آموزش‌های مجازی و غیرحضوری و آزمون‌ها و پژوهش‌ها دور نمانند مجبورند به هر قیمتی شده، اقدام به تهیه لپ‎تاپ یا سیستم خانگی کنند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *