بازار لپ تاپ

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت لپ‌تاپ در آستانه سال تحصیلی جدید

قیمت لپ تاپ: بررسی‌ها از قیمت‌های چهار برند پرفروش لپ‌تاپ در کشور نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر به‌طور میانگین قیمت‌ها بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

طی چند ماه اخیر به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و با تعطیلی بخش عمده‌ای از آموزش‌های حضوری در مراکز آموزش عالی و مدارس، مخاطب خاص لوازم دیجیتال ازجمله متقاضیان خرید موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته و لوازم دیجیتال با قیمت‌های گزافی به هزینه‌های جاری لوازم‌التحریر اضافه شده‌اند. اگر دانش‌آموزان را مشتری پروپاقرص موبایل و تبلت فرض کنیم، دانشجویان برای انجام تکالیف، پروژه‌ها و مقالات خود مخاطب خاص بازار لپ‌تاپ و کامپیوتر خانگی هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد درحال‌حاضر بیش از سه میلیون دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور مشغول به تحصیل (حضوری یا غیرحضوری) هستند که از این تعداد حدود یک‌میلیون نفر از آن‌ها دانشجویان جدیدالورودند. شاید در سال‌های گذشته نداشتن کامپیوتر و لپ‌تاپ برای دانشجویان برخی رشته‌های دانشگاهی ایجاد مشکل نمی‌کرد، اما حالا در آغازین روز‌های شروع سال تحصیلی جدید مراکز آموزش عالی، با مجازی شدن بخش قابل‌توجهی از آموزش‌ها، قیمت‌های نجومی بازار لپ‌تاپ و کامپیوتر به یک دغدغه برای خانوار‌ها تبدیل‌شده است.

بررسی‌ها از قیمت‌های چهار برند پرفروش لپ‌تاپ در کشور نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر به‌طور میانگین قیمت‌ها بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. همچنین حداقل قیمت یک لپ‌تاپ معمولی یا پایین‌رده که بتواند از پس پروژه‌ها و تکالیف عادی دانشجویان (نه دانشجویان رشته‌های نرم‌افزار و فنی) برآید، حدود ۱۰ میلیون تومان است و این برای دانشجویانی که در رشته‌های نرم‌افزار، رشته‌های فنی و… تحصیل می‌کنند (لپ‌تاپ میان‌رده)، بین ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان آب می‌خورد.

قابل‌ذکر است که درحال‌حاضر قیمت یک لپ‌تاپ معمولی و البته محصول پایین رده ۱۰ میلیون تومانی حدود پنج برابر میانگین درآمد خانوار‌های دهک یک (کم‌درآمدترین)، ۳.۵ برابر درآمد ماهانه یک خانوار در دهک دو، سه برابر میانگین درآمد خانوار در دهک سوم، ۲.۵ برابر درآمد ماهانه خانوار در دهک چهارم و بین دو تا ۲.۲ برابر میانگین درآمد خانوار در دهک‌های پنجم و ششم است. فعالان بازار لپ‌تاپ، کامپیوتر و لوازم‌جانبی کاهش واردات، افزایش نرخ ارز، افزایش تقاضا و نبود نظارت و انحصار در بازار عرضه لوازم دیجیتال را دلیل این آشفتگی قیمتی می‌دانند.

میانگین قیمت‌های ایسوس ۲۲ میلیون تومان!
براساس داده‌های ارائه‎شده در وب‎سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین، ایسوس پرفروش‌ترین برند در بین برند‌های ارائه‌کننده لپ‌‏تاپ در بازار ایران بوده است. بررسی قیمت محصولات این گروه در بازار نشان می‌دهد ارزان‌ترین لپ‌‏تاپ این برند در بازار ایران که می‌تواند در فعالیت‌های دانشجویی مورد استفاده قرار گیرد، حالا نزدیک به ۱۰ میلیون تومان و گران‎ترین محصول موجود در بازار از این برند نیز حدود ۸۶ میلیون تومان است.

براساس این آمارها، بررسی ۶۵ محصول ارائه‎شده (موجود در بازار) این برند نشان می‌دهد با کنار گذاشتن محصولات لوکس و گران‎قیمت این برند (انواع لپ‎تاپ با قیمت‌های بین ۴۰ تا ۸۶ میلیون تومان)، میانگین قیمت سایر محصولات این برند در حال‎حاضر حدود ۲۲ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان بوده که نسبت به میانگین قیمت این محصولات در ۲۲ فروردین افزایش ۹۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین درحال‏ حاضر از بین محصولات برند ایسوس، انواع لپ‏‌تاپ با قیمت‌های ۱۶ تا ۲۳ میلیون تومان بیشترین فراوانی را دارند.

در جدول «شماره یک» از بین ۶۵ محصول موجود این برند در بازار، قیمت‌های فعلی ۶ محصول متنوع از این گروه با قیمت‌های اوایل فروردین سال جاری آن‌ها مقایسه شده است که نتایج نشان می‌دهد محصولی که در اوایل سال جاری حدود ۴.۵ میلیون تومان قیمت داشته (Asus VivoBook X۵۴۰YA) طی این مدت با افزایش ۱۲۲ درصدی، قیمت آن به حدود ۱۰ میلیون تومان در روز‌های اخیر رسیده است. همچنین محصول دیگری نیز در ۲۲ فروردین حدود ۱۲.۳ میلیون تومان قیمت داشته که حالا این محصول به قیمت ۳۴ میلیون تومان عرضه می‌شود. علاوه ‎بر این، از بین این ۶ مورد، قیمت‌های دیگر محصولات نیز طی پنج ماه اخیر بین ۶۶ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته‌اند. البته این نکته قابل ‏ذکر است که در ماه‌های گذشته محصولات پرتقاضای این گروه مربوط به محصولات قدیمی و در طیف قیمتی ۶ تا ۱۰ میلیون تومان بوده که حالا یا عمده آن‌ها در بازار موجود نیستند و یا اینکه با جهش قیمتی بیش از ۱۰۰ درصدی به گروه با قیمت بیش از ۱۵ میلیون تومان پیوسته‌اند.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *