بازار لپ تاپ

دلالی با روش جدید در بازار لپ‌تاپ ارزان

2020 09 19 123625

خریداران برای پرداخت هزینه کمتر به دنبال خرید لپ‌تاپ و تبلت قاچاق هستند. قیمت تبلت، لپ‌تاپ و تجهیزات کامپیوتری به گونه‌ای بالا رفته است که باوجود افزایش تقاضا به دلیل رواج آموزش مجازی، ولی فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. کرونا نه‌تنها تأثیر بدی روی بازار ما نگذاشت، بلکه باعث شد تقاضای بعضی از کالا‌ها مثل تبلت بالا برود، اما خبری از فروش نیست، چون مردم پول ندارند

در چند سال اخیر با توجه به افزایش تعرفه گمرکی کالا‌های فناوری و رایانه‌ای، قاچاق این محصولات بیشتر شده است. این روز‌ها خریداران لپ‌تاپ و تبلت که بیشتر دانش‌آموز و دانشجو هستند، به انتظار رسیدن کالای قاچاق‌اند تا با کم‌شدن هزینه‌های گمرکی، انبارداری و ساکن‌بودن سرمایه هزینه کمتری برای خرید این ابزار‌های آموزشی پرداخت کنند

تصور فرآیند قاچاق غیررسمی بین ایران و عراق خیلی غیرقابل پیش‌بینی نیست. از نقطه‌ای که اصطلاحا انبار نام دارد، آغاز می‌شود. تاجران در هر دو کشور بر سر نوع کالایی که باید از مرز خارج شود، با یکدیگر توافق می‌کنند و پس از توافق بر سر مقدار و قیمت آن، کالا به گروه قاچاقچیان سپرده می‌شود. تاجر‌ها بعد از توافق با همتایان خود در آن سوی مرز سراغ رئیس گروه قاچاقچیان می‌روند.

هر دسته از قاچاقچیان یک سرکرده یا رئیس دارند که این فرد معمولا مسئولیت چانه‌زنی با تاجران را برعهده دارد. البته برخی از افراد هم هستند که برای خود کار می‌کنند، آن‌ها معمولا در یک سوی مرز کالایی را می‌خرند و در آن سوی مرز به قیمت بالاتری می‌فروشند. پارچه، سیگار، گوشت و لپ‌تاپ از داخل عراق به ایران منتقل می‌شود و در مقابل از ایران دارو، آجیل، انجیر، میوه‌های خشک‌شده و صنایع دستی به عراق برده می‌شود. اینچنین است که کاستی‌های بازار برطرف و گاه اجناسی ارزان‌تر به دست مردم می‌رسد.

در طول مرز عراق و ایران، مشهورترین گذرگاه‌های قاچاق در خاورمیانه قرار دارند، کوه‌های این منطقه را فقط اهالی آن می‌شناسند و حاضر نیستند بر فعالیت‌شان نام قاچاق بگذارند و ترجیح می‌دهند آن را مبادله تجاری با برادران خود در آن سوی مرز توصیف کنند.

 

واردات لپ‌تاپ دست دوم از عراق و امارات

روز گذشته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از رونق واردات غیررسمی لپ‌تاپ‌های دست دوم به کشور خبر داد و گفت: «لپ‌تاپ‌های دست دوم از عراق و امارات متحده عربی به‌طور قاچاق وارد کشور می‌شود. این لپ‌تاپ‌ها بیشتر از طریق فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی به مردم فروخته‌می‌شود. جولان قاچاقچیان در بازار لپ‌تاپ آن‌قدر زیاد شده که حالا کار به واردات غیررسمی لپ‌تاپ‌های دست دوم از عراق و امارات متحده عربی رسیده است.»

در همین حال رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از رونق واردات غیررسمی لپ‌تاپ‌های دست دوم به کشور خبر داد و به تجارت‌نیوز گفت: «لپ‌تاپ‌های دست دوم از عراق و امارات متحده عربی به‌طور قاچاق وارد کشور می‌شود. این لپ‌تاپ‌ها بیشتر از طریق فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی به مردم فروخته می‌شود.»

محمدرضا فرجی تهرانی به علت واردات غیررسمی این لپ‌تاپ‌ها اشاره کرد و افزود: «به‌هرحال علت گستردگی قاچاق لپ‌تاپ‌ها به افزایش قیمت دلار و سخت‌شدن ثبت سفارش این کالا‌ها ارتباط‌دارد.»

او اظهار کرد: «در گذشته لوازم خانگی دست دوم بانه‌ای به مردم فروخته می‌شد، فروش یخچال‌های دست دوم به شرط سالم‌بودن اقدام راحتی است؛ این درحالی است که خرید لپ‌تاپ‌های دست دوم ریسک بالایی دارد. به‌عنوان مثال قاچاقچیان با تضمین سلامت این لپ‌تاپ‌ها ممکن است که بتوانند این کالا را به مردم بفروشند، اما بعد از یک روز این لپ‌تاپ‌ها با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند و ممکن است بعد از مدتی بسوزند.»

از واحد‌های صنفی دارای پروانه لپ‌تاپ بخرید

رئیس اتحادیه فناوران رایانه به مردم هشدار داد و گفت: «توصیه ما به مردم این است که چنانچه قصد خرید لپ‌تاپ‌های دست دوم را دارند، از واحد‌های صنفی یا فروشگاه‌های دارای پروانه خریدکنند، چراکه اعضای صنف فناوران رایانه دفترچه فروش لپ‌تاپ‌های دست دوم را دارند و فروش لپ‌تاپ‌های دست دوم تجاری با دست دوم داخلی کاملا متفاوت است.»

او در ادامه تصریح کرد: «لپ‌تاپ‌های دست دوم خارجی کیفیت مطلوب را ندارد. واحد‌های صنفی دارای پروانه با هماهنگی پلیس آگاهی ناجا مجوز دفترچه‌های فروش کالا‌های دست دوم را دارند؛ بنابراین چنانچه برخی افراد بخواهند لپ‌تاپ خود را بفروشند، واحد‌های صنفی با اخذ کپی کارت‌ملی و آدرس منزل و پیوست آن‌ها به کالا‌های مورد نظر مجوز فروش این کالا‌ها را دارند که مبادا این کالای فروخته‌شده دزدی نباشد.»

 

 

به این پست امتیاز دهید:

مشاوره رایگان به شرط خرید!

مشاوره رایگان تلفنی فقط قبل از خرید از دیجی 63.

ما افتخار آن را داریم که در بلاگ دیجی 63 طی سال های 1400 تا 1402 یکی از کامل ترین بلاگ های حوزه لپ تاپ را با موضوعاتی همانند بررسی لپ تاپ، راهنمای خرید، بهترین ها و…  پوشش دادیم. اما متاسفانه ممکن است بسیاری از مقالات دیر به دیر آپدیت شوند.

ما به شدت علاقه مند هستیم تا بتوانیم به بهترین شکل به شما راهنمایی ممکن را قبل از خرید ارائه بدهیم، بنابراین می‌توانید با ما در  شبکه های اجتماعی یا تماس مستقیم در ارتباط باشید. سعی داریم پاسخگوی زیر 48 ساعت سوالات شما در بخش کامنت ها نیز باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare توافق حریم خصوصی و شرایط استفاده ضروری است.

من با این قوانین موافقم.