مطالب دیگر مرتبط با لپ تاپ

بررسی کامل لپ تاپ ایسوس Vivobook X515 و مقایسه با رقبا

بررسی لپ تاپ ایسوس Vivobook X515 کامل و جامع - دیجی 63

Asus VivoBook X515 یک لپ‌تاپ مقرون‌ به‌صرفه دانشجویی است. همان‌طور که می‌دانید لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه اغلب به نظر می‌رسند که برای واقعی بودن بیش‌از‌حد خوب هستند. این ایده که می‌توانید با قیمتی فوق‌العاده معقول کارایی مناسبی در طول چند سال داشته باشید، بسیار فریبنده است.

بااین‌حال اغلب، زمانی که پول کمتری می‌پردازید، محصول ضعیف‌تری نیز دریافت می‌کنید. در بررسی لپ تاپ ایسوس X515، متوجه می‌شویم که پول کمتری برای عملکرد و صفحه نمایش و پول بیشتری برای سبکی، طراحی و قابل حمل بودن پرداخت کرده‎‌ایم.

به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر دانشجو هستید و به دنبال خرید این سری از لپ تاپ های دانشجویی هستید، مقاله بهترین لپ تاپ دانشجویی را از دست ندهید.

خرید  ASUS X515 از دیجی 63

کاربر گرامی دیجی 63، ما لپ تاپ های مختلفی از سری ایسوس X515 را داریم. اگر شما قصد خرید لپ تاپ ایسوس Vivobook X515 را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به صفحه خرید لپ تاپ ایسوس X515 سری بزنید، تا همه مدل های آن به علاوه مشخصات و توضیحات کلی لپ تاپ را بخوانید.

در فروشگاه دیجی 63  لپ تاپ ایسوس X515JA و  لپ تاپ ایسوس X515ma موجود هست. می توانید برای خرید به دو صفحه محصول زیر مراجعه کنید.

https://dg63.ir/product/asus-x515ja/

https://dg63.ir/product/%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%88%D8%B3-x515ma/

طراحی لپ‌تاپ ایسوس Vivobook X515

لپ‌تاپ ایسوس X515 یک لپ‌تاپ ساده با بدنه پلاستیکی است. صفحه‌کلید آن با اندازه کامل با یک نامبر پد در سمت راست و تاچ پد آن در سمت چپ قرار دارد. حاشیه‌های صفحه‌نمایش در کناره‌ها و بالا نسبتا نازک و در پایین بسیار ضخیم‌تر هستند. نام تجاری ایسوس در وسط حاشیه پایینی حک شده است.

در سمت چپ و پایین لپ‌تاپ دریچه‌های خروجی هوا را تعبیه کرده‌اند و بلندگوها نیز در پایین قرار دارند. این لپ‌تاپ در چهار رنگ موجود است: خاکستری، نقره‌ای شفاف، آبی طاووسی، و نقره‌ای معمولی.

نمای کناری و لولا ها در X515eb

نمای کناری و لولا ها در X515eb

کیفیت ساخت ASUS X515

کیفیت ساخت این لپ‌تاپ تقریبا خوب به نظر می‌رسد. X515 یک ساختار کاملا پلاستیکی دارد که تا حدودی به قیمت ارزان این سیستم منجر می‌شود. روکش آن نیز با هرکاری که شدت بیشتری از ناخن کشیدن دارد، به راحتی خراشیده می‌شود. انعطاف‌پذیری خوبی در صفحه نمایش و پنل پایین وجود دارد، اما وقتی لپ‌تاپ بسته است تقریبا هیچ چیزی از آن انعطاف‌پذیری باقی نمی‌ماند. لولاهای صفحه نمایش لپ‌تاپ ناامید‌کننده هستند.

شما مطمئناً می‌خواهید بدانید به جز این لپ تاپ چه لپ تاپ های دیگری در این رنج قیمتی هستند که آنها را جز انتخاب های خود نگه دارید. به شما پیشنهاد می‌کنیم دسته بندی لپ تاپ مهندسی و لپ تاپ ایسوس را ببینید.

اگرچه استحکام بالایی دارند و نرم به نظر می‌رسند؛ اما همچنان هنگام تایپ کردن، صفحه‌نمایش به‌خصوص در هنگام استفاده از لپ‌تاپ روی سطح ناهموار تکان می‌خورد.

کیفیت ساخت ASUS X515

کیفیت ساخت ASUS X515

قابل‌حمل بودن

  • اندازه صفحه‌نمایش: 15.6 اینچ·
  • ضخامت: 0.8 اینچ (2.1 سانتی‌متر)·
  • عرض: 14.2 اینچ (36.0 سانتی‌متر)·
  • عمق: 9.3 اینچ (23.5 سانتی‌متر)·
  • حجم: 108.4 اینچ (1776.6 سانتی‌متر مکعب)
  • وزن: 3.7 پوند (1.7 کیلوگرم)·
  • اندازه شارژر: 5.1 اینچ (83.1 سانتی‌متر مربع)·
  • وزن شارژر: 0.3 پوند (0.2 کیلوگرم)

با توجه به وجود اندازه‌های بالا در لپ‌تاپ ایسوس X515 این محصول یک لپ‌تاپ نازک و سبک به‌شمار می‌آید که حمل آن به‌آسانی صورت می‌گیرد. آداپتور برق نیز جمع‌وجور است و باید به‌راحتی در اکثر کیف‌ها جا شود.

پورت‌ها و درگاه‌ها

  • پورت‌های USB-A:  سه عدد
  • پورت‌های USB-C:  یک عدد
  • پورت تاندربولت (Thunderbolt): ندارد
  • شارژ USB تایپ C: ندارد
  • خروجی نمایشگر USB-C: ندارد
  • HDMI: یک و چهاردهم (1.4)
  • جک 3.5 میلی متری: میکروفون/ هدفون ترکیبی
  • کارت خوان: ندارد
  • کابل لن: ندارد
  • قفل امنیتی: دارد

ASUS X515 انتخاب پورت متوسطی دارد. پورت USB-A در سمت چپ از استاندارد USB 3.2 Gen 1 (حداکثر سرعت انتقال داده 5 گیگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می‌کند. درحالی‌که در دو درگاه سمت راست فقط از USB 2.0 (تا 480 مگابیت بر ثانیه) استفاده شده است. از پورت USB-C نیز فقط می‌توانید برای انتقال داده استفاده کنید. قابلیت خروجی ویدیو و شارژ در آن وجود ندارد.

پورت ها در X515eb

پورت ها در X515eb

قابلیت سرویس، تعمیرپذیری و وسایل در جعبه

در بررسی لپ تاپ ایسوس Vivobook X515 به این نتیجه می‌رسیم که دسترسی به قطعات داخلی آسان است. این لپ‌تاپ تعمیرپذیری خوبی دارد. زیرا فقط باید تعدادی پیچ را باز و پنل پایینی را با یک ابزار نازک باز کنید. رم آن توسط کاربر قابل تعویض است و فضایی برای درایو ذخیره‌سازی 2.5 اینچی وجود دارد.

البته کابل نصب این هارد در جعبه گنجانده نشده است. اگرچه می‌توانید یک SSD M.2 NVMe را جایگزین کنید، باز کردن و ایجاد تغییرات در سخت‌افزار ممکن است ضمانت سازنده را باطل کند.در جعبه خریداری‌شده هم خود لپ‌تاپ، آداپتور برق 45 وات و دفترچه‌های راهنما وجود دارد.

محتویات جعبه X515

محتویات جعبه X515

صفحه‌نمایش لپ تاپ ایسوس Vivobook X515

لپ‌تاپ بررسی‌شده مشخصات زیر را در زمینه صفحه نمایش داشت:

  • وضوح و رزولوشن: 768*1366
  • نسبت تصویر: 16:9
  • تراکم پیکسلی: 100 PPI
  • نوع پنل: TN
  • صفحه لمسی: خیر
  • نسبت صفحه نمایش به بدنه: 80 درصد

ASUSX515 دارای سه گزینه برای نمایشگر است: یک صفحه‌نمایش p720TN، یک صفحه‌نمایش p1080TN و یک صفحه‌نمایش p1080IPS. ما توصیه می‌کنیم مدلی با پنل IPS 1080p تهیه کنید. وضوح p720 برای این اندازه صفحه‌نمایش بسیار کم است. همچنین پنل‌های TN به‌طور کلی زاویه دید و بازتولید رنگ بدتری دارند.

صفحه‌نمایش لپ تاپ ایسوس Vivobook X515

صفحه‌نمایش لپ تاپ ایسوس Vivobook X515

نرخ رفرش نمایشگر ایسوس Vivobook X515

در ادامه بررسی لپ تاپ ایسوس Vivobook X515 متوجه می‌شویم که نرخ تجدید صفحه‌نمایش آن 60 هرتز است. همان‌طور که برای یک لپ‌تاپ در محدوده قیمت اقتصادی انتظار می‌رود، ASUS X515 از نرخ نوسازی متغیر هم پشتیبانی نمی‌کند. همچنین زمان پاسخ آهسته‌ای دارد که باعث ایجاد شبح‌های قابل مشاهده می‌شود. این امر برای بازی یا مشاهده محتوایی با حرکت سریع ایده‌آل نیست. احتمالا پنل‌های p1080 هم عملکرد مشابهی دارند.

نرخ رفرش صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس Vivobook X515

نرخ رفرش صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس Vivobook X515

اگر صفحه نمایش برای شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین لپ تاپ ها از نظر صفحه نمایش و لپ تاپ 4K را ببینید.

کنتراست و حداکثر روشنایی

پنل p720 با نسبت 1:406 تقریبا کنتراست ضعیفی دارد و در نتیجه سیاهی‌ها در تنظیمات نور کم، خاکستری به نظر می‌رسند. پنل IPS 1080p احتمالا به‌مقدار کمی بهتر است. پنل TN 720p با حداکثر روشنایی cd 226 در متر مربع و حداقل روشنایی cd 13 در متر مربع روشنایی متوسطی دارد. در نتیجه برای استفاده زیر نور آفتاب به‌اندازه کافی روشن و مناسب نیست.

بااین‌حال، در کمترین میزان روشنایی بسیار کم‌نور می‌شود و تجربه مشاهده راحت‌تری را در تاریکی فراهم می‌کند.ایسوس، پنل TN 1080p را به‌عنوان صفحه‌نمایش دارای حداکثر روشنایی معرفی می‌کند. اما پنل IPS 1080p روشن‌تر است و روشنایی cd 250 در متر مربع را نشان می‌دهد. همچنین صفحه نمایش این لپ‌تاپ در تمام مدت هیچ پرشی ندارد که می‌تواند به کمتر خسته‌شدن چشم برای بعضی از افراد منجر شود.

کنتراست و حداکثر روشنایی ایسوس Vivobook X515

کنتراست و حداکثر روشنایی ایسوس Vivobook X515

انعکاس و زوایای دید

  • نوع صفحه: مات
  • بازتاب کل: 4.067 درصد
  • بازتاب‌های غیر‌مستقیم: 4.909 درصد
  • بازتاب‌های غیر‌مستقیم: 4.909 درصد

ASUS X515 کنترل انعکاس خوبی دارد. پوشش ضدانعکاس مات آن در کاهش شدت نورهای بازتابی به خوبی عمل می‌کند. اگرچه هنوز می‌توانید برخی از بازتاب‌ها را حتی با حداکثر روشنایی صفحه نمایش مشاهده کنید. پنل TN ایسوس X515 زوایای دید افقی ضعیفی دارد. با حرکت خارج از مرکز، دقت تصویر بسیار سریع کاهش می‌یابد. بنابراین برای بهترین کیفیت تصویر باید تقریبا بدون هیچ زاویه‌ای و به‌صورت مستقیم به صفحه نگاه کنید.

ASUS X515 کنترل انعکاس خوبی دارد. پوشش ضدانعکاس مات آن در کاهش شدت نورهای بازتابی به خوبی عمل می‌کند. اگرچه هنوز می‌توانید برخی از بازتاب‌ها را حتی با حداکثر روشنایی صفحه نمایش مشاهده کنید. پنل TN ایسوس X515 زوایای دید افقی ضعیفی دارد. با حرکت خارج از مرکز، دقت تصویر بسیار سریع کاهش می‌یابد. بنابراین برای بهترین کیفیت تصویر باید تقریبا بدون هیچ زاویه‌ای و به‌صورت مستقیم به صفحه نگاه کنید.

انعکاس و زوایای دید صفحه نمایش ایسوس Vivobook X515

انعکاس و زوایای دید صفحه نمایش ایسوس Vivobook X515

رابط‌ها

در ادامه نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس Vivobook X515 به رابط‌ها از جمله کیبورد، ترک‌پد یا تاچ‌پد، اسپیکرها و وب کم و میکروفون می‌رسیم.

کیبورد و تاچ‌پد

صفحه کلید ایسوس Vivobook X515 نا امید کننده به نظر می‌رسد. کیبورد این لپ‌تاپ یک تجربه تایپ قابل قبول را فراهم می‌کند. زیرا کلیدها پایدار هستند، فاصله خوبی دارند و از میزان پیمایش خوب 1.6 میلی‌متری بهره می‌برند. بااین‌حال، کلاهک‌های پلاستیکی روی کیبورد ارزان به نظر می‌رسند و همچنین هیچ نور پس‌زمینه‌ای یا بک لایتی در آن‌ها وجود ندارد.

پد لمسی قابل قبول است. دارای لگ و گیر کردن نیست، اما نزدیک لبه‌های پد لمسی ردیابی دقیقی ندارد. همچنین اقداماتی مانند کشیدن و رها کردن یا دبل کلیک‌ها گاهی اوقات کار نمی‌کنند. مواد پلاستیکی به‌کاررفته در آن ارزان به نظر می‌رسند و مکانیسم کلیک فقط در نیمه پایینی پد لمسی کار می‌کند.

کیبورد و تاچ‌پد ASUS X515

کیبورد و تاچ‌پد ASUS X515

بلندگوها، وب کم و میکروفون

ASUS X515 بلندگوهای خوبی دارد. آن‌ها مقدار زیادی بیس برای بلندگوهای لپ‌‌تاپ فراهم می‌کنند، اما صداهای زیر خیلی زود کاهش می‌یابد. افت فرکانس‌های متوسط و رو‌به‌​​بالا باعث می‌شود صداها کمی دور به نظر برسند. متاسفانه، صدای آن‌ها نیز زیاد نیست.ASUS X515 وب کم بد و میدان دید بسیار باریکی دارد. به‌دلیل وضوح پایین، تصویر نرم و تقریبا بدون جزییات دقیق به نظر می‌رسد.

تصویر نیز بیش‌از‌حد نوردهی شده است و باعث می‌شود رنگ‌ها کاملا پاک‌شده به نظر برسند. اگرچه صداها کمی نویزدار به نظر می‌رسند و مقداری نویز ثابت در پس‌زمینه نیز وجود دارد؛ میکروفون صدایی بلند و واضح فراهم می‌کند. برخی از مدل‌ها دارای وب کم p720 هستند که انتظار داریم عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

عملکرد و سخت افزار

این لپ‌تاپ در کانفیگ‌ها و مشخصات متنوع به بازار عرضه شده است. در بررسی لپ تاپ ایسوس Vivobook X515 ما یکی از ضعیف‌ترین نسخه‌های این لپ‌تاپ را در اختیار داریم.

Intel Core i5 1035G7

Intel Core i5 1035G7

پردازنده یا CPU

ایسوس Vivobook X515 دارای یک پردازنده پایه Intel Core i3-1005G1 است. یک پردازنده کم‌مصرف که برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک طراحی می‌شود. این پردازنده می‌تواند کارهای ساده‌ای مانند مرور وب، پخش ویدیو و سایر کارهای عمومی مانند قالب‌بندی متن را انجام دهد. بااین‌حال، برای کارهای سخت مانند ویرایش ویدیو یا رندر سه‌بعدی به‌اندازه کافی قدرتمند نیست.

اگر حجم کاری کمی سنگین‌تری دارید و می‌خواهید چندین برنامه را به‌طور همزمان اجرا کنید؛ برای عملکرد بهتر می‌توانید از مدل‌هایی که دارای پردازنده‌های Intel Core i5-1035G1 یا i7-1065G7 هستند، استفاده کنید. تعداد هسته‌ها و رشته‌ها در این پردازنده‌ها دوبرابر است. Intel Core i7-1065G7 روی کاغذ سریع‌تر از i5-1035G1 به‌شمار می‌آید. اما تفاوت در عملکرد به‌دلیل محدودیت‌های حرارتی احتمالا ناچیز است.

اگر می‌خواهید بدانید پردازنده این لپ تاپ چه رنکینگی دارد، حتما صفحه بنچمارک CPU را ببینید.

پردازنده گرافیکی یا GPU

ایسوس Vivobook X515 با دو مدل GPU یکپارچه یا مجزا در دسترس قرار می‌گیرد. پردازنده‌های Core i3 و i5 دارای گرافیک Intel UHD برای پردازنده‌های نسل دهم اینتل به‌عنوان پردازنده گرافیکی مجتمع هستند. از سوی دیگر Core i7 دارای Intel Iris Plus است. اگرچه Intel Iris Plus در i7 عملکرد بهتری نسبت به گرافیک UHD اینتل دارد، اما هیچ‌کدام از آن‌ها برای کارهای سنگین ایده‌آل نیستند.

گزینه‌های GPU مجزا شامل NVIDIA GeForce MX130 و MX330 با 2 گیگابایت GDDR5 VRAM هستند. عملکرد آن‌ها کمی بهتر از گرافیک یکپارچه پردازنده‌های اینتل، به‌ویژه در برنامه‌های سنگین است. بااین‌حال، همچنان به‌اندازه کافی قدرتمند نیستند؛ تا تجربه‌ای روان را در بازی‌های روز و جدید یا برنامه‌های سنگین گرافیکی مانند تدوین عکس و ویدیو ارائه دهند.

حتما از بنچمارک کارت گرافیک ما دیدن فرمایید.

رم

می‌توانید لپ‌تاپ ASUS X515 را با 4 یا 8 گیگابایت رم خریداری کنید. 8 گیگابایت گزینه بهتری به‌شمار می‌آید. زیرا 4 گیگابایت بسیار محدود به‌شمار می‌آید و می‌تواند باعث ایجاد لگ یا کاهش سرعت شود.

متاسفانه، درحالی‌که ماژول RAM توسط کاربر قابل تعویض است؛ شما می‌توانید رم انتخابی خود را فقط در یک جایگاه تک‌کاناله قرار دهید. در این لپ‌تاپ تنها یک اسلات رم وجود دارد که بر عملکرد برنامه‌هایی تاثیر می‌گذارد که از رم بالاتر و چندکاناله بودن بهره می‌برند.

این لپ تاپ با نسخه رم 8 گیگابایتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. حتما از صفحه خرید لپ تاپ با رم 8 و خرید لپ تاپ با رم 16 دیدن کنید.

حافظه و هارد

گزینه‌های ذخیره‌سازی زیادی در این لپ‌تاپ در دسترس هستند. می‌توانید لپ‌تاپ را با یک هارد SSD، یک هارد HDD یا ترکیبی از هر دو تهیه کنید. ما توصیه می‌کنیم مدلی با SSD تهیه شود. زیرا نصب سیستم عامل بر روی هارد دیسک فیزیکی به‌طور قابل توجهی بر عملکرد تاثیر می‌گذارد. بعد از خرید می‌توانید درایو مورد نظر خود را به لپ‌تاپ اضافه کنید.

مادربرد ASUS X515

مادربرد ASUS X515

مقایسه با دیگر رقبا

بخش آخر نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس Vivobook X515 به مقایسه آن با رقبا اختصاص دارد. با توجه به اینکه این بررسی روی مدل 2020 این لپ‌تاپ انجام شده است، مقایسه آن باید با دیگر لپ‌تاپ‌های تولیدشده در سال 2020 صورت بگیرد.

حتما از رقبای دیگر این لپ تاپ یعنی لپ تاپ هایی از برند لپ تاپ ایسر و لپ تاپ لنوو دیدن کنید.

مقایسه با Acer Aspire 515 و Dell Inspiron 15 3000

لپ‌تاپ‌های ASUS X515 (2020) و Acer Aspire A515F (2020) لپ‌تاپ‌های 15.6 اینچی بسیار مشابه هستند. Aspire A515F تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد. زیرا دارای صفحه کلیدی است که برای تایپ طولانی‌مدت راحت‌تر به‌شمار می‌آید.

تاچ پد آن ردیابی بهتر و وب کم آن وضوح بالاتری برای ارائه تصاویر دقیق‌تر دارد. Aspire 5 همچنین از انتخاب پورت بهتری نیز بهره می‌برد. زیرا درگاه HDMI2.0 آن از خروجی ویدیو با‌کیفیت 4k و 60Hz پشتیبانی می‌کند.ASUS X515 و Dell Inspiron 15 3000 نیز بسیار شبیه هم هستند.

لپ‌تاپ کمپانی دل تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد. زیرا صفحه کلید آن برای تایپ راحت‌تر است. وب کم کیفیت ویدیویی بهتر و تاچ پد ردیابی بهتری دارد. همچنین در این لپ‌تاپ، ارتقای حافظه و ذخیره‌سازی پس از خرید کار آسان‌تری به نظر می‌رسد. در سوی مقابل X515 دارای یک پورت USB تایپ C است که Inspiron 15 آن را ندارد.

در پایان: بررسی ایسوس X515 تمام شد؛ خوبه یا نه؟

طرحواره پیدا نشد.

 در انتهای بررسی لپ تاپ ایسوس Vivobook X515 متوجه می‌شویم که مدل پایه این محصول بسیار ضعیف است. این مدل کاملا از رقبای خود عقب می‌ماند و گزینه جالبی برای خرید نیست.

اما با استفاده از مدل‌های با سخت‌افزار بهتر، وضعیت بهتر شده است و می‌توان آن را یک گزینه مناسب در بین لپ‌تاپ‌های اقتصادی در نظر گرفت. البته این بررسی را بر روی مدل 2020 این لپ‌تاپ انجام دادیمو مدل‌های سال‌های اخیر قطعا لپ‌تاپ‌های بهتری هستند.

برای اطلاعات بیشتر از بررسی کامل لپ تاپ ایسوس Vivobook X515 می توانید به وبسایت rtings.com مراجعه کنید.

2.2/5 - (4 امتیاز)

مشاوره رایگان به شرط خرید!

مشاوره رایگان تلفنی فقط قبل از خرید از دیجی 63.

ما افتخار آن را داریم که در بلاگ دیجی 63 طی سال های 1400 تا 1402 یکی از کامل ترین بلاگ های حوزه لپ تاپ را با موضوعاتی همانند بررسی لپ تاپ، راهنمای خرید، بهترین ها و…  پوشش دادیم. اما متاسفانه ممکن است بسیاری از مقالات دیر به دیر آپدیت شوند.

ما به شدت علاقه مند هستیم تا بتوانیم به بهترین شکل به شما راهنمایی ممکن را قبل از خرید ارائه بدهیم، بنابراین می‌توانید با ما در  شبکه های اجتماعی یا تماس مستقیم در ارتباط باشید. سعی داریم پاسخگوی زیر 48 ساعت سوالات شما در بخش کامنت ها نیز باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare توافق حریم خصوصی و شرایط استفاده ضروری است.

من با این قوانین موافقم.