رشد ۱۰۶ درصدی قیمتهای لنوو
براساس آمارهای ارائه شده از سوی فروشگاههای آنلاین، لنوو دومین برند پرفروش در بازار لپتاپ ایران پس از برند ایسوس است. بررسی قیمتهای ۶۳ محصول این برند نشان میدهد میانگین قیمت این ۶۳ محصول حدود ۱۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بوده و همچنین طی مدت پنج ماه اخیر (۲۲ فروردین تا ۲۲ شهریور) بهطور میانگین قیمتهای برند لنوو افزایش ۱۰۶ درصدی داشته است.
در ادامه در جدول «شماره دو»، تغییرات قیمت پنج ماه اخیر ۶ محصول منتخب مقایسه شده است که نتایج آن نشان میدهد محصولی (Lenovo IdeaPad۳۳۰) که در فروردین سال جاری حدود ۴.۵ میلیون تومان بوده، با افزایش ۹۴ درصدی، قیمت آن به ۸.۷ میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده است. محصول دیگر این گروه (Intel i۵، ۸۲۶۵U) در فروردین حدود ۱۲ میلیون تومان قیمت داشته که با افزایش ۱۰۷ درصدی آن، حالا حدود ۲۵ میلیون تومان در بازار عرضه میشود. در این گروه نیز بررسیها نشان میدهد بیشترین افزایش قیمتها در طیف قیمتی پایینتر از ۱۵ میلیون تومان رخ داده و قیمت اغلب محصولات این رده رشدی بیش از صددرصد را در پنج ماه اخیر تجربه کردهاند.
گرانی ۹۳ درصدی و خداحافظی با ارزانهای اچپی
طبق آمارهای ارائه شده در گزارش فروشگاههای آنلاین ازجمله دیجیکالا، پس از برندهای ایسوس و لنوو، اچپی سومین برند پرفروش در بازار لپتاپ ایران طی سال گذشته و نیمه اول امسال بوده است. بررسیها نشان میدهد با وجود کاهش تقاضا در ماههای اخیر، محصولات این برند از تنوع کمتری در بازار ایران برخوردار بوده و کاهش عرضه بهویژه در محصولات پرتقاضا و ارزانتر این برند، حالا در افزایش قیمتها نیز چندان بیتاثیر نبوده است.
بررسیها از قیمت ۱۴ محصول این برند بدون درنظر گرفتن اقلام لوکس و گران، نشان میدهد میانگین قیمت محصولات HP درحالحاضر نزدیک به ۲۳ میلیون تومان است. همچنین قیمتهای این برند طی پنج ماه اخیر بهطور متوسط ۹۳ درصد رشد داشته است. برای نمونه یکی از محصولات این گروه (HP ۱۵T DA۲۱۸۹NIA) در فروردین سال جاری حدود ۱۰ میلیون تومان قیمت داشته که حالا این محصول طی این مدت با افزایش ۹۰ درصدی بیش از ۱۹ میلیون تومان عرضه میشود. دیگر محصول این برند (HP ۲۵۵ G۷ Ryzen ۵، ۲۵۰۰U) نیز طی مدت پنج ماه اخیر با افزایش ۱۰۲ درصدی، قیمت آن از ۷.۸ میلیون تومان در فروردین به حدود ۱۶ میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده است.
رشد ۱۱۲ درصدی پرتقاضاهای ایسر
بررسیها نشان میدهد ایسر در سال گذشته و نیمه اول امسال چهارمین برند پرتقاضای فروشگاههای آنلاین بوده است. بررسی قیمتهای ۳۲ محصول این گروه نشان میدهد درحال حاضر ارزانترین محصول این گروه که قابلیت استفاده از تحقیقات و پژوهش و پروژههای دانشجویی داشته باشد، حدود ۹ میلیون تومان و گرانترین محصول این گروه در بازار ایران نیز بین ۴۷ تا ۵۰ میلیون تومان عرضه میشود.
بررسی قیمتهای ۳۲ محصول موجود در بازار از این برند نشان میدهد میانگین قیمت محصولات ایسر حدود ۱۶ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان بوده و بیشترین فراوانی محصولات عرضهشده این برند عمدتا در طیف قیمتی ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان قرار دارد. همچنین مقایسه قیمتهای این برند طی پنج ماه اخیر نشان میدهد محصولات این گروه بدون درنظر گرفتن اقلام لوکس و گران، حدود ۱۱۲ درصد گران شدهاند و عمده این افزایش قیمتها در محصولات پرفروش و پرتقاضای بازار دیده میشود که در طیف قیمتی کمتر از ۱۵ میلیون قرار دارند.
درخصوص افزایش قیمتها برای نمونه یکی از محصولات این برند (AcerPredatorHelios۳۰۰) در فروردین حدود ۲۶ میلیون تومان قیمت داشته که حالا این محصول به قیمت نزدیک به ۴۱ میلیون تومان عرضه میشود. دیگر محصول این گروه (Acer Aspire۳ A۳۱۵) بهار سال جاری حدود چهار میلیون تومان عرضه میشد که در روزهای اخیر قیمت آن به حدود ۱۲ میلیون تومان رسیده و افزایش ۱۸۹ درصدی را نشان میدهد.