راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ در سال 2022

خرید لپ تاپ

خرید لپ تاپ با وجود تنوع زیاد محصولات و تفاوت قیمتی زیاد بین آنها ، باعث ایجاد سوالاتی در ذهن مشتریان می شود؛ چه لپ تاپی انتخاب کنم؟  آیا لپ تاپ که انتخاب میکنم تمام نیاز های کاری وسرگرمی من را رفع می کند؟ و این قبیل سوالات که با مطالعه این مقاله تا حد زیادی سوالات شما برطرف می شود. با مجله لپ تاپ دیجی 63 همراه باشید.

خرید لپ تاپ با چه معیارهایی باید انجام شود؟

قطعا شما با تعداد زیادی لپ تاپ برای انتخاب مواجه هستید اما انتخاب بهترین لپ تاپ متناسب با بودجه شما می تواند مانند رزمایش در یک میدان مین باشد.  حتی درک لیست در حال تغییر مشخصات محصول ، کار ساده ای نیست.  لپ‌تاپ‌ها با توجه به سرعت پردازنده، قابلیت گرافیکی، اندازه، فضای ذخیره‌سازی درایو و رَم و سایر موارد بسیار متفاوت هستند.

علاوه بر این، نیازهای شما به لپ‌تاپ ممکن است کاملاً با نیازهای شخص دیگری متفاوت باشد، و فقط به سردرگمی شما اضافه کند. برای برخی، یک صفحه نمایش پر زرق و برق 4K ممکن است فاکتور مهمی باشد.  برخی دیگر ممکن است بخواهند یک CPU با عملکرد بالا، مانند پردازنده‌های Ryzen 5000 جدید AMD، داشته باشند تا در بازی‌ها مزیت رقابتی به همراه داشته باشد.

ارزش پول نیز می تواند مشکل ساز باشد، زیرا فناوری های جدیدتر همیشه به معنای عملکرد بهتر نیستند.  برای مثال، پردازنده‌های نسل قدیمی‌تر گاهی اوقات می‌توانند از محصولات جدیدتر در تست‌های مربوط به معیار سنجی بهتر عمل کنند.  به این دلایل انجام تحقیق و بررسی قبل از خرید لپ تاپ بسیار مفید است.

برای ساده کردن این فرآیند در ذهن شما، ما فهرستی از چندین معیار را گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید به‌عنوان راهنمایی برای آنچه که باید جستجو کنید، استفاده کنید.  ممکن است بررسی در هر دسته کار سختی به نظر برسد، اما موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در پایان روز، وقت گذاشتن برای تحقیق در مورد دستگاه جدید به این معنی است که از اشتباه پرهزینه خودداری کنید و لپ‌تاپ مناسب خود را تهیه کنید.

Macbook Pro With Black Background

1. اندازه و فرم لپ تاپ

وقتی نوبت به لپ‌تاپ‌ها می‌رسد، اندازه اهمیت دارد. بسته به کاری که قصد دارید با لپ تاپ بعدی خود انجام دهید، باید مطمئن شوید که اندازه ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب است. منظور از اندازه، اندازه ی رَم ( RAM ) یا رام ( ROM ) لپ‌تاپ نیست، چون بعداً نمی‌توانید آن را ارتقا دهید.  شما روی هر شکلی از فرم فاکتور که از قبل انتخاب کرده اید قفل شده اید، پس عاقلانه انتخاب کنید.

اندازه لپ‌تاپ‌ها معمولاً از 11.6 اینچ شروع می‌شود و تا 17.3 اینچ می‌رسد.  اکثر برندها و OEM ها ( سازنده ی اصلی تجهیزات ) مانند HP، Dell، ASUS و Acer تمایل به ارائه ی سه اندازه صفحه نمایش دارند – 13.3 اینچ، 15.6 اینچ و 17.3 اینچ.  با این حال، برخی از فروشندگان لپ‌تاپ‌هایی را می‌فروشند که خارج از این اندازه‌ها هستند، از جمله 11.6 اینچ، 12.5 اینچ و 14 اینچ.

بدیهی است که اگر قابلیت حمل و نقل اولویت شماست، باید به سراغ لپ‌تاپ‌های ویندوزی با اندازه کوچک‌تر بروید.  آنها نسبت به همتایان بزرگتر خود نازک تر و سبک تر هستند.  به دنبال لپ‌تاپ‌هایی باشید که دارای صفحه نمایش 12.5 یا 13.3 اینچی و وزنی بین 1 تا 1.5 کیلوگرم هستند. با این حال، به‌خاطر داشته باشید که دستگاه‌های 13.3 اینچی با اندازه کوچک‌تر، اغلب از همان پردازنده‌های مرکزی Intel Core یا کارت‌های گرافیک مجزا که می‌توانید در نمونه‌های 15.6 اینچی آن‌ها پیدا کنید، پشتیبانی نمی‌کنند.

Laptops Sizes

در بیشتر مواقع، آنها همچنین دارای مجموعه ای ضعیف تر از پورت ها هستند.  اگر نوع کاری که قصد استفاده از لپ‌تاپ جدید خود را دارید، نیاز به نمایشگر بزرگ‌تر یا گرافیک مستقل دارد، احتمالاً باید به دنبال اندازه ای بزرگ‌تر باشید. فراتر از اندازه های خاص، چندین دسته بندی مختلف لپ تاپ برای انتخاب وجود دارند. اولترابوک ها که دارای فرمی باریک و سبک وزن با عملکرد بالا هستند. مواردی مانند دستگاه‌های Acer Swift 3  و Elite Dragonfly Max  لپ تاپ های HP در این دسته قرار می‌گیرند.

در مقابل، نوت‌بوک‌ها تمایل دارند ترکیب خوبی از قدرت و قابلیت حمل ارائه دهند.  اگر به دنبال نوت‌بوک‌ها هستید، یک انتخاب خوب برای شروع، Dell XPS 13 و Envy x360 HP است. قابل تبدیل‌ها ( Convertibles (که همچنین به عنوان لپ‌تاپ‌های 2 در 1 یا رایانه‌های شخصی 2 در 1 شناخته می‌شوند))، با افزودن قابلیت جمع کردن (یا برداشتن) صفحه کلید و استفاده از لپ‌تاپ جدیدتان مانند رایانه لوحی، این مورد را گسترش می‌دهند.  محصولاتی مانند  Microsoft Surface Pro 7 و Chromebook های Acer در این دسته قرار می‌گیرند. در نهایت، لپ‌تاپ های گیمینگ و تاشوی سنتی معمولاً دارای فرم فاکتورهای حجیم‌تر هستند، اما مشخصات بسیار بهتری دارند.

زمانی که به دنبال خرید بهترین لپ‌تاپ هستید ، مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که واقعاً برای انجام آن به آن لپ‌تاپ نیاز دارید.  به ندرت موردی پیش می آید که به یک اندازه مناسب همه باشد.  برخی از کاربران به چیزی سبک تر و قابل حمل تر نیاز دارند.  سایر کاربران برای کارهایی مانند ویرایش ویدیو یا اجرای بازی های سطح بالا به گرافیک مجزا نیاز دارند.  اگر به رایانه ی شخصی با درایو نوری یا عمر باتری طولانی نیاز دارید، مطمئناً باید به دنبال چیزی بزرگتر باشید.

هنگامی که اندازه و شکل لپ‌تاپ مورد نظر خود را مشخص کردید، جستجو برای بهترین آن بسیار آسان‌تر می‌شود – زیرا می‌توانید نتایج جستجوی خود را بر اساس آن پارامترها انتخاب کنید.

2. کیفیت صفحه نمایش

از آنجایی که احتمالاً ساعت‌ها به صفحه لپ‌تاپ خود خیره می‌شوید، احتمالاً می‌خواهید مطمئن شوید که این کار تا حد امکان بدون دردسر است.  برای این کار، به صفحه‌ای نیاز دارید که راحت به آن نگاه کنید و استفاده از آن طبیعی باشد.

برای شروع، باید در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید لپ‌تاپ بعدی شما اصلاً صفحه‌نمایش لمسی داشته باشد یا خیر.  این روزها صفحه نمایش های لمسی بسیار رایج هستند و می توانند برخی از کارها را نسبت به بقیه آسان تر کنند.  برخی از برندها این ویژگی را به صورت استاندارد ارائه می کنند.  سایرین احتمالا نیاز به هزینه اضافی کمتری خواهند داشت.

متأسفانه، انتخاب صفحه لمسی گاهی اوقات می‌تواند براقیت را به نمایشگر اضافه کند.  اگرچه در بین نمایشگرهای حساس به لمس یک ویژگی جهانی نیست، صفحه نمایش های براق تر اغلب کمی بیشتر مستعد تابش خیره کننده هستند.  اگر در حال بازی کردن، تماشای محتوا یا ویرایش تصاویر و محتوای ویدیویی هستید، این می تواند یک اشکال قطعی باشد.

صفحه‌نمایش‌های لمسی مدرن بسیار بهتر از نمونه‌های قبلی خود هستند، اما برخی از جزئیات بالا همچنان پابرجا هستند و اگر بیشتر یک تایپیست طبیعی هستید، ممکن است بخواهید لپ‌تاپ‌هایی را انتخاب کنید که صفحه‌نمایش لمسی ندارد.

در مرحله بعد، حتما به وضوح هر لپ‌تاپی که قصد خرید آن را دارید نگاه کنید.  رزولوشن 1920×1080 پیکسل (Full HD) باید «حداقل » در نظر گرفته شود، اگر می‌خواهید فضای زیادی برای ردیف کردن پنجره‌ها داشته باشید و چیزها را در معرض دید قرار دهید. اگر به دنبال به رخ کشیدن لپ تاپ تان باشید، احتمالاً پشیمان نخواهید شد. لپ‌تاپ‌های مدرن منتخب نیز اکنون وضوح 4K را ارائه می‌کنند.  با این حال، این پنل‌های صفحه‌نمایش گران‌قیمت عموماً افزونه‌ای پرهزینه برای یک محصول گران‌قیمت هستند.  4K چیزی اضافی است که واقعاً برای کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند، مانند متخصصان تولید محتوا، ارزشش را دارد.

کیفیت 720p یا همان HD در لپ تاپ

کیفیت 720p یا همان HD در لپ تاپ

عکاسان و فیلمبرداران همچنین می‌خواهند لپ‌تاپ‌هایی را که دقت رنگ بهتری ارائه می‌دهند و از گستره ی رنگ و استانداردهای HDR پشتیبانی می‌کنند نسبت به لپ‌تاپ‌هایی که این کار را انجام نمی‌دهند، برخوردار باشند.  موارد کلیدی که در اینجا به دنبال آن هستید دقت رنگ دلتا E < 1 و پوشش 100 درصدی طیف رنگی DCI-P3 است.

اگر گیمر هستید، ارزش آن را دارد که برای بررسی میزان تازه‌سازی نمایشگر هر لپ‌تاپ احتمالی وقت بگذارید.  میزان تازه‌سازی سریع‌تر اغلب می‌تواند مزیت رقابتی را در بازی‌های آنلاین ایجاد کند، زیرا تجربه ی بازی روان‌تر و پاسخ‌گوتری را ممکن می‌سازد.  در حالت ایده آل، چیزی با زمان پاسخ کمتر از 5 میلی ثانیه یا میزان تازه سازی بیشتر از 144 هرتز را بوجود می آورد.

اکنون شروع به بررسی لپ‌تاپ‌هایی با میزان تازه‌سازی 300 هرتز کرده‌ایم – لپ‌تاپ‌هایی مانند MSI GS66 Stealth (اینجا را بررسی کنید) و نسخه ی فوق‌العاده قدرتمند Asus ROG Strix G15 Advantage Edition (اینجا را بررسی کنید) و اگرچه این مورد در حال حاضر بسیار خوب به نظر می رسد، ممکن است به زودی به شکل هنجار و معمول ارائه شود.

در نهایت، زاویه دید بسیار مهم است.  صفحه نمایش لپ تاپ که از فناوری IPS (سوئیچینگ درون هواپیما) استفاده می کند، وسیع ترین زاویه دید و بهترین راحتی برای کاربر را ارائه می دهد. این احتمال وجود دارد که همیشه از لپ تاپ خود طبق عادات طبیعی تان استفاده نکنید، بنابراین لپ تاپ با صفحه نمایش IPS معمولاً بر عکس آن ترجیح داده می شود. در صورت امکان، وقت بگذارید و به فروشگاه بروید و سعی کنید تفاوت‌های بین نمایشگرهای مختلف را برای خوب بررسی کنید.  اگر چشمان شما نمی تواند تفاوت زیادی بین لپ تاپ با صفحه نمایش FHD و لپ تاپ با صفحه نمایش 4K ببیند، ممکن است ارزش پرداخت حق بیمه برای دومی را نداشته باشد.

فقط به خاطر داشته باشید که مدل‌های نمایشگر معمولاً تنظیمات را به حداکثر می‌رسانند تا چشمان شما را به خود جلب کنند.  در غیر این صورت، حتماً نظراتی مانند نظرات PC World را بررسی کنید تا دید کلی خوبی از محصول داشته باشید و اینکه آیا صفحه نمایش آن می‌تواند با نیازهای شما مطابقت داشته باشد یا خیر. در سال 2021، بیشتر نمایشگرهای لپ‌تاپ اصلی به موفقیت رسیدند، اما آنهایی که اغلب در معرض بررسی دقیق یک بازبین حرفه‌ای قرار نمی‌گیرند، به سرعت قادر به معرفی خود نیستند.

dell xps 15 9500 Display

3. کیفیت صفحه کلید

برای جلسات طولانی تایپ، باید لپ تاپی تهیه کنید که صفحه کلید راحتی داشته باشد.  شما نمی خواهید صفحه کلیدی داشته باشید که هر کلید زیر نور قرار بگیرد (به صفحه کلیدهایی فکر کنید که دارای صفحه اعداد فشرده شده اند) زیرا این می تواند به تجربه کلی ضعیف کاربر هنگام جستجوی موارد خاصی مانند کلیدهای جهت دار یا حذف تبدیل شود.

در حالت ایده‌آل، صفحه‌کلیدی می‌خواهید که دارای طرح‌بندی راحت با کلیدهای اندازه کامل و کمی فضای اطراف کلیدهای جهت‌نما باشد.  کلیدها باید حرکت مناسبی در پایین حرکت داشته باشند و هنگامی که آنها را رها می کنید واکنش سریع داشته باشند.

اطمینان حاصل کنید که صفحه کلید نیز دارای نور پس زمینه است.  در ارزش اسمی، ممکن است جزییات سطحی به نظر برسد، اما کلیدهای دارای نور پس‌زمینه، دیدن آنچه را که در محیط‌های کم نور تایپ می‌کنید بسیار آسان‌تر می‌کنند.  لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی مانند Razer Blade 14 و Acer Nitro 5  با نور پس‌زمینه کلید RGB جذاب عرضه می‌شوند تا امکان بازی در شب یا در محیط‌های کم‌نور را فراهم کند.  توجه داشته باشید:

در حالی که کلیدهای دارای نور پس زمینه مفید هستند، باتری شما را زودتر خالی می کنند، بنابراین هنگام انتخاب لپ تاپ خود به آن توجه کنید.

مانند صفحه، امتحان کردن قبل از خرید به شما کمک می کند – به خصوص اگر وظیفه اصلی شما تایپ کردن باشد.  به احتمال زیاد، شما با آنچه در اینجا می دانید بیشترین راحتی را خواهید داشت.  اگر عادت به تایپ کردن روی صفحه کلید لپ‌تاپ دارید که تا لبه شاسی کشیده می‌شود، احتمالاً لپ‌تاپ‌هایی را خواهید یافت که طرح‌بندی مشابهی را انتخاب می‌کنند تا راحت‌تر از گزینه‌های جایگزین تایپ کنید.

Laptop Keyboard

4. پردازنده مرکزی (CPU)

هنگام خرید یک لپ تاپ جدید، عبور از هر یک از CPU های مبتنی بر Core اینتل دشوار است. حتی اگر با جزئیات فنی آشنا نباشید، به احتمال زیاد برچسب‌های چسبانده شده روی تمام لپ‌تاپ‌های جدید پردازنده‌های Core i3، Core i5 و Core i7 بزرگ سیلیکونی را دیده‌اید. اگر می‌خواهید بدانید که کدام پردازنده قدرتمند تر است و متوجه رتبه بندی پردازنده های قدرتمند شوید از لینک زیر که یک «بنچمارک CPU» است دیدن کنید.

برای بسیاری از کاربران، یک پردازنده Core اینتل بهترین عملکرد را در مورد عملکرد های چندوظیفه ای و چند رسانه ای ارائه می دهد.  نوت‌بوک‌های مبتنی بر Core i3 معمولاً در سیستم‌های سطح ابتدایی یافت می‌شوند، در حالی که Core i5 اکثر رایانه‌های اصلی را تشکیل می‌دهد. سیستم های مبتنی بر Core i7 برای کسانی هستند که بهترین عملکرد را از لپ تاپ خود می خواهند.  با این حال، توجه داشته باشید که با یک سیستم مبتنی بر Core i7، گرمای وارد شده از طریق پایه لپ‌تاپ می‌تواند باعث نگرانی شود، به خصوص اگر قصد دارید از لپ‌تاپ اغلب روی پای خود استفاده کنید.

معمولا لپ تاپ هایی که پردازنده قدرتمندی دارند برای پردازش های قدرتمند می‌توانند شما را به بهترین شکل ممکن همراهی کنند. اگر به دنبال یک لپ تاپ با پردازنده قدرتمند برای تدوین و ادیت ویدئو های خودتان هستید پیشنهاد ما به شما مقاله خرید لپ تاپ مناسب تدوین و ادیت می‌باشد.

برخی از لپ‌تاپ‌های بزرگ‌تر نیز اکنون از پردازنده‌های i9 Core اینتل استفاده می‌کنند. لپ تاپ هایی که با پردازنده i9 Core کار می کنند حتی قدرتمندتر از لپ تاپ هایی هستند که روی پردازنده i7 Core کار می کنند.  آن‌ها می‌توانند از نظر عملکرد با دسکتاپ‌ها رقابت کنند، اما هزینه ی بسیار بالاتری نسبت به لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده i7، i5 یا i3 Core دارند.

فروشندگان منتخب اکنون لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوک‌هایی را ارائه می‌کنند که روی پردازنده‌های Ryzen Mobile AMD کار می‌کنند.  اگر یک گیمر هستید، این می تواند یک گزینه به خصوص قانع کننده باشد که ارزش بررسی کردن را دارد.  پردازنده‌های رایزن موبایل تمایل دارند با چیپسِت‌های گرافیکی Vega خود AMD جفت شوند، که در حال حاضر برای بازی بسیار بهتر از گرافیک داخلی اینتل هستند. در اینجا اخطارهایی وجود دارد، اما از آنجایی که لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های Ryzen Mobile AMD کمی ارزان‌تر از همتایان اینتل خود هستند، می‌توانند ارزش بیشتری نسبت به پول داشته باشند.  فقط مطمئن شوید که ابتدا تفکیک تفاوت‌ها را بخوانید.

Ryzen CPU

5. رَم (RAM)

در قدیم، به ندرت به رم بیش از 4 گیگابایت یا بیشتر نیاز داشتید تا بهترین بهره را از سیستم خود ببرید.🙁

این روزها، احتمالاً می خواهید به حداقل 8 گیگابایت فکر کنید.  اگر کاربر پرمصرف هستید، 16 گیگابایت راهکار مناسبتری است. در همین حال، گیمرها اگر می‌خواهند بهترین تجربه را داشته باشند، باید تا 32 گیگابایت (یا بیشتر از آن) را مورد بررسی قرار داده و لپ تاپ های بیشتری را جستجو کنند. رَم (RAM) به برنامه‌های بیشتری اجازه می‌دهد تا همزمان اجرا شوند و داده‌های بیشتری در هر زمان به سرعت توسط سیستم در دسترس باشند، که اینکار برای کارهایی مانند ویرایش عکس یا محتوای ویدیو مفید است.

چند اصطلاح جالب وجود دارد که ممکن است هنگام بررسی مشخصات رم مشاهده کنید، در اینجا مسایلی مطرح است که اساساً باید در مورد آنها بدانید.  در کنار برند و ظرفیت هر حافظه ی رم، حروف DDR را نیز خواهید یافت.  معمولاً یک شماره نیز ضمیمه شده است.  برای مثال، لپ‌تاپ Gigabyte Aero 15 OLED دارای دو حافظه رم 8 گیگابایتی DDR4 است.  این اصطلاح مخفف عبارت  Double Data Rate است و عددی که بعد از آن می آید به تولید طراحی مولفه اشاره دارد.

جدیدترین نسل سخت‌افزار ، رم DDR4 است، اما انتظار می‌رود رم DDR5 در سال 2021 وارد بازار شود. به عنوان یک قاعده، اعداد بالاتر از اعداد پایین‌تر در اینجا بهتر هستند و بیشتر مُدربردها فقط می‌توانند از نسل‌های خاصی از رم پشتیبانی کنند.  خوشبختانه، از آنجایی که شما به دنبال خرید یک لپ تاپ هستید، جای نگرانی زیادی ندارید زیرا هیچ OEM عاقلی قرار نیست رم ناسازگار را به یک دستگاه از پیش ساخته شده بچسباند.

شاید برای شما جالب باشد که بسیاری از نرم افزار های امروزی حتی به 16 گیگابایت رم نیز قانع نیستند! نرم افزار After Effect که یک نرم افزار برای تدوین و ادیت ویدئو است در پیش نیاز های سخت افزاری خودش در قسمت حداقل سیستم مورد نیازش برای اجرا رم را 16 گیگابایت رم ذکر کرده است. این پیش نیاز به این معناست که شما برای اجرای کامل و درست این نرم افزار نیاز به حداقل 16 گیگابایت رم و برای اجرای آن در بهترین حالت به بیشتر از 16 گیگابایت رم نیاز دارید!

laptop-ram

عددی که بعد از تعیین DDR می آید کمی مهمتر است. این سرعت انتقال است.  مشابه سرعت ساعت در یک CPU، این عدد حداکثر سرعت انتقال نظری پیش فرض را اندازه گیری می کند.  باز هم عدد بالاتر در اینجا بهتر است.  سرعت بالاتر به این معنی است که همه چیز سریعتر اتفاق می افتد. جزئیات دیگری که باید در اینجا به آن توجه کنید این است که آیا رم لپ‌تاپ شما تک کاناله است یا دو کاناله.  در اکثر موارد استفاده روزمره ممکن است تفاوت زیادی ایجاد نکند، اما اگر می‌خواهید گزینه‌های خود را بسنجید، لپ‌تاپ با دو کانال عموماً مطلوب‌تر از لپ‌تاپ‌هایی است که مقدار حافظه تک کانالی معادل آن را ساعت‌بندی می‌کند. این به این دلیل است که رم دو کاناله قادر است حجم بیشتری از داده را به یکباره منتقل کند.

در نتیجه، در حالی که داشتن رم بیشتر همیشه بهتر از داشتن رم کمتر است، بیشتر کاربران تفاوتی بین داشتن 16 گیگابایت و داشتن 32 گیگابایت را احساس نمی‌کنند، مگر اینکه از انواع برنامه‌های رم سنگین استفاده کنند که 16 گیگابایت یا یک کانال ثانویه تغییر بزرگی برای آنها ایجاد کند.

از آنجایی که RAM در لپ‌تاپ‌های مدرن نسبتاً ارزان است و اغلب به آسانی ارتقا می‌یابد، معمولاً خرید آنچه می‌دانید در اینجا به آن نیاز دارید، هوشمندانه‌تر و ایمن‌تر است.

6. هارد یا فضای ذخیره سازی

هارد دیسک‌ها قبلاً رایج بودند، اما این روزها زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند، مخصوصاً برای لپ‌تاپ‌های نازک و سبک.  این به این دلیل است که آنها می توانند کند و تا حدودی حجیم باشند و گرما و صدای قابل توجهی تولید کنند. از سوی دیگر، یک درایو حالت جامد (SSD)، سرعت بسیار بیشتری نسبت به یک هارد دیسک ارائه می‌کند، بی‌صدا اجرا می‌شود و می‌توان آن را به شکلی نصب کرد که به وزن و حجم لپ‌تاپ اضافه نکند.  در نتیجه ی این مزایای واضح، اکثر OEM ها از فضای ذخیره سازی SSD به عنوان استاندارد لپ تاپ استقبال کرده اند.

برای لپ‌تاپ جدید خود از SSD استفاده کنید و از سرعت بارگیری برنامه‌ها، دسترسی به داده‌های و همچنین سرعت بالا آمدن سیستم لذت ببرید. تنها مشکل این است که SSD ها ظرفیت خام زیادی را ارائه نمی دهند.  علاوه بر این، حافظه SSD نیز اغلب از نظر دلار به گیگابایت گران‌تر از هارد دیسک‌های سنتی است.  ممکن است در نهایت با درایوهایی با حجم 128، 256 یا 512 گیگابایت مواجه شوید که قیمت آن بسیار بیشتر از یک درایو با هارد دیسک 1 یا 2 ترابایتی است.

برای جبران، بسیاری از OEM های لپ تاپ و رایانه شخصی اکنون یک SSD کوچکتر را با یک هارد دیسک بزرگتر جفت می کنند.  این به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا از مزایای سرعت نگهداری سیستم عامل خود بر روی حافظه SSD و همچنین داشتن فضای ذخیره‌سازی کافی برای بقیه داده‌های خود بهره ببرند.

اگر با این راه‌اندازی ، درایو دوگانه انتخاب می‌کنید، معمولاً یک SSD با حداقل ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و یک درایو ثانویه با کمتر از ۱ ترابایت می‌خواهید.  از طرف دیگر، اگر لپ‌تاپ شما فقط یک درایو SSD در اختیار دارد، باید مطمئن شوید که فضای ذخیره‌سازی آن کمتر از 512 گیگابایت نباشد.

جدیدترین و سریع‌ترین لپ‌تاپ‌ها دارای درایوهای حالت جامد NVMe هستند که حتی سریع‌تر از SSD‌های سنتی بوده اما گران‌تر نیز می باشند.  اگر در سال 2020 یک لپ‌تاپ جدید خریده اید، لپ‌تاپ با SSD به درد شما می‌خورده است.  با این حال، با توجه به آنچه گفته شد، برای صرف هزینه اضافی برای آخرین مدل زیاد نگران نباشید . درست است که SSDهای جدید نسبت به مدل‌های قدیمی‌ سرعت بهتری دارند، اما بزرگترین مزایایی که شما امروزه از آن برخوردارید، بیشتر پیشرفت‌های اساسی SSD نسبت به فضای ذخیره‌سازی هارد دیسک سنتی است.

7. عمر باتری

عمر باتری به نقل از سازنده ی آن تقریباً هرگز نشان دهنده این نیست که تجربه ی استفاده از لپ تاپ در دنیای واقعی چگونه است. به سادگی متغیرهای زیادی وجود دارد که بر عمر باتری تأثیر می گذارد.  روشنایی صفحه نمایش، وضوح صفحه نمایش، تعداد برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌کنید، به علاوه اینکه آیا به طور فعال به شبکه‌های Wi-Fi یا دستگاه‌های بلوتوث متصل می‌شوید یا نه. سیستم عاملی که لپ تاپ روی آن کار می کند نیز می تواند نقش مهمی در تعیین عمر باتری داشته باشد.  به همین دلیل است که اولترابوک‌ها و کانوِرتیبل‌هایی ( تبدیل هایی) که روی سیستم‌عامل کروم کار می‌کنند، نسبت به نمونه‌هایی که روی ویندوز 10 کار می‌کنند، عمر باتری بالاتری دارند.

Battery Usage Windows 11

در ویندوز 11 شما تنظیمات مجزایی برای مصرف باتری و کنترل باتری دارید.

اگر به دنبال خرید بهترین لپ تاپ ها از نظر باتری هستید، ما دقیقا یک مقاله با همین عنوان داریم که شما می‌توانید آن را از طریق لینک قبلی ببینید.

اگر برنامه‌هایی را اجرا می‌کنید که نیاز به پردازش زیادی دارند، ویدیوهای آنلاین زیادی پخش می‌کنید، بازی‌های گرافیکی فشرده بازی می‌کنید یا اگر فایل‌های زیادی را از طریق یک شبکه بی‌سیم انتقال می‌دهید، باتری شما خیلی زودتر از آنچه فروشنده ذکر کرده است خالی می‌شود. یک تمرین خوب در اینجا این است که به رتبه بندی باتری در وات ساعت (Wh) یا میلی آمپر ساعت (mAh) نگاه کنید.  هرچه این ارقام بزرگتر باشند، باتری بیشتر می تواند دوام بیاورد.  به عنوان مثال، برای یک اولترابوک 13.3 اینچی، یک باتری با درجه بندی 50 وات ساعت تا 60 وات ساعت بهترین نتایج را به شما می دهد.

یکی دیگر از موارد کلیدی که در اینجا باید به دنبال آن باشید، شارژ سریع است. مانند تلفن های هوشمند مدرن، بسیاری از لپ تاپ های جدید نیز از شارژ سریع پشتیبانی می کنند که همیشه در کوتاه مدت خوب است. از فناوری های شارژ سریع که در لپ تاپ ها استفاده می‌شوند می‌توان به Rapid Charge اشاره کرد. فناوری رپید شارژ با Quick Charge متفاوت است.

شارژ سریع (Rapid Charge) یکی از ویژگی‌های محبوب است که به شما امکان می‌دهد دستگاه خود را تنها در کسری از زمانی که برای انجام آن به روش قدیمی نیاز دارد، شارژ کنید. اما همه محصولات از یک نوع شارژ سریع استفاده نمی کنند و همه شارژرها از استانداردهای یکسان پشتیبانی نمی کنند.

8. پورت USB Type-C

این روزها، اگر لپ‌تاپ فقط یک پورت USB Type-C روی خود دارد، احتمالاً باید به دنبال خرید لپ‌تاپ دیگری باشید.  در حالت ایده‌آل، باید به دنبال لپ‌تاپی باشید که حداقل چند تا از این پورت‌ها را داشته باشد.  آن‌ها رایج‌ترین پورت اتصال در صنعت هستند و معمولاً بهتر است مطمئن شوید لپ‌تاپ بعدی شما آن‌ها را حتما داشته باشد.

علاوه بر ابزار پایه ای که از پورت های USB Type-C دریافت می کنید (که به شما امکان می دهد یک هارد خارجی یا درایو SSD را وصل کنید و از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و یا از ماوس معمولی یا صفحه کلید فانتزی با لپ تاپ خود استفاده کنید)، پورت های USB Type-C نیز وجود دارند که به طور قابل توجهی سریعتر از پورت های USB 2.0 و 3.0 می باشند و این بدان معناست که انتقال داده از طریق پورت های USB Type-C زمان بسیار کمتری را می طلبد.

Intel-Thunderbolt-3-Technology

فناوری تاندربولت یکی از فناوری هایی است که امروزه با USB-C گره خورده است.

بسیاری از لوازم جانبی مدرن نیز تمایل دارند بهترین عملکرد را بر روی USB نوع C ارائه دهند یا بطور کلی برای عملکرد بهتر به USB Type-C نیاز دارند. در بین پورت های Type-C پورت های Thunderbolt 4 بهترین گزینه هستند.  پورت‌های Thunderbolt 4 دارای حداکثر سرعت انتقال اطلاعات 40 گیگابیت در ثانیه هستند.  آنها همچنین شارژ سریع تری را ارائه می دهند و به شما امکان می دهند چندین نمایشگر 4K یا یک صفحه نمایش 8K را به لپ تاپ خود متصل کنید، که عملکردی قانع کننده است.

9. امنیت بیومتریک

اثرانگشت‌خوان‌ها برای ورود به دستگاه‌های تلفن همراه عالی هستند و جدیدترین سیستم‌عامل Windows 10 با سیستم Windows Hello خود بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کند.  افراد می توانند رمز عبور شما را حدس بزنند، اما تعداد کمی از آنها می توانند اثر انگشت جعل کنند.  برای اینکه محتویات لپ تاپ خود را ایمن نگه دارید، معمولاً یک رایانه قابل حمل با خواننده اثر انگشت بهترین راه برای پیشرفت است.

خوشبختانه، این ویژگی در بسیاری از لپ‌تاپ‌های مدرن از OEM‌های اصلی مانند ASUS، Dell و HP استفاده می‌شود.  برخی حتی حسگر اثرانگشت را در کیبورد ادغام کرده‌اند و باعث می‌شود که به جای پیچ و مهره، به نظر بخشی منسجم‌تر از بسته به نظر برسد.

علاوه بر این، برخی از برندها حتی یک قدم فراتر رفته اند و فناوری تشخیص چهره به سبک FaceID را معرفی کرده اند که به شما امکان می دهد قفل لپ تاپ خود را با یک نگاه باز کنید.  همانند تلفن‌های اندرویدی، در اینجا نیز باید به تمایزی بین دستگاه‌هایی که به مدل دوبعدی قفل با چهره متکی هستند و دستگاه‌هایی که بیومتریک کامل سه‌بعدی ارائه می‌کنند، اشاره کرد.دیدن اینکه لپ‌تاپ‌های مدرن همچنان در این بخش خاص رو به پیشرفت هستند ، جالب است، حتی اگر میزان اهمیت آن عمدتاً ترجیحات شخصی باشد.  برای اکثر مردم، حسگر اثرانگشت استانداردی است که آرامش خاطر فراوانی را فراهم می کند.

10. کیفیت ساخت و بدنه لپ تاپ

مهم نیست که چقدر مراقب باشیم، اکثر لپ‌تاپ‌ها به ناچار با مسایلی روبرو میشوند، سقوط می‌کنند، پرت می‌شوند و در اثر سختی‌های استفاده روزمره از بین می‌روند.  به همین دلیل، بررسی میزان آزمایش یک لپ‌تاپ ارزشش را دارد (که سازنده معمولاً در مورد آن صحبت می‌کند) یا اینکه آیا گواهینامه‌ای وجود دارد که بتوانید به ساخت آن اعتماد کنید یا نه. لپ تاپ های مدرن اغلب برای مقاومت در برابر باران و گرد و غبار مقاوم هستند.  برخی به ویژه برای محیط های آموزشی ساخته شده اند – و دارای گواهینامه های حفاظتی درجه نظامی هستند.  متداول ترین آنها که می  MIL-STD 810G است. گواهینامه ی MIL-STD-810G استانداردی است که توسط ارتش ایالات متحده برای نشان دادن حداقل سطح دوام تضمین شده استفاده می شود.

Body Of Laptops Zenbook 17

این محصولات سازگار با 29 تست جداگانه هستند که موفق به مقاومت در برابر اندازه ی ضربه، گرما، سرما، رطوبت و غیره شده اند.  اگرچه MIL-STD-810G در ابتدا به عنوان راهی برای برنده شدن قرارداد دولتی توسعه یافته بود، اما در سال های اخیر به طور فزاینده ای در فناوری مصرف کننده نیز متداول و رایج شده است. از یک سو این برای مصرف کنندگان نیز خوب است که اکثر تولید کنندگان بزرگ زبان و استانداردهای یکسانی را برای اندازه گیری دوام محصول به کار بگیرند . با این حال، از سوی دیگر، واقعیت این است که داشتن محصولی که مطابق با استاندارد MIL-STD-810G باشد، همیشه به آن نوع استحکامی که شما انتظار دارید، ترجمه نمی شود. اگرچه استاندارد MIL-STD-810G به صورت خارجی توسعه یافته است، اما هیچ شخص مستقلی مسئول صدور این گواهینامه بصورت استاندارد نبوده و هیچ تنظیم کننده ای نیست که بتواند تاجران بد را برای سوء استفاده یا ارائه نادرست از گواهینامه ی MIL-STD-810G کنترل کند.

تولید کنندگان می توانند کاملاً آزمایش خود را در داخل انجام داده و لقب “آس”  به محصول خود بدهند و برچسب را روی جعبه بچسبانند.  هیچ محدودیتی برای تعداد تلاش های یک محصول برای گذراندن یک آزمایش خاص وجود ندارد، و حتی محدودیتی برای اینکه آیا همان نمونه محصول باید از تمام 29 آزمایش جان سالم به در ببرد یا اینکه می توانند آن را با یک مدل جدید در هر مرحله جایگزین کنند وجود ندارد.  آنها حتی نیازی به ارائه مدرکی ندارند که نشان دهد آزمایش اصلا انجام شده است یا نه. از دیدگاه هر مصرف‌کننده‌ای روزمره، تفاوتی در نحوه ظاهر محصولی که به‌طور مناسب و مستقل برای مطابقت با MIL-STD-810G آزمایش شده است و اینکه چگونه محصولی که مسیر خود را با استاندارد مطابقت داده است، وجود ندارد و این به وضوح مشکل ساز است.

به خاطر دلایل ذکر شده، گواهینامه ی MIL-STD-810G نباید به عنوان نقطه شروع تحقیق شما در خرید لپتاپ باشد. دوام و‌کیفیت ساخت لپ تاپ مهم است اما این نباید تنها مساله ی مورد توجه شما باشد.

یک راه بهتر برای نزدیک شدن به این مشکل این است که به طراحی لپ تاپ ها و ادعاهای خاص در مورد دوام آن نگاهی بیندازید. آیا سازنده در مورد تست های سقوط یا مقاومت در برابر ضربه صحبت کرده است ؟ این مساله فراتر از نمونه ی معمول گواهینامه ی MIL-STD-810G است و احتمالاً نشانه ی بسیار خوبی است.

از آنجایی که MIL-STD-810G به عنوان یک استاندارد در همه جا مد نظر است، اما اغلب مشخص نیست که سازندگان با چه دقتی به ساخت آن دستگاه پایبند هستند و اگر مایلید مطمئن شوید لپ تاپ بعدی شما می تواند یک یا دو ضربه را تحمل کند،  ارزش دیدن برندهایی را دارد که یک قدم جلوتر از بقیه هستند.

11. مودم یا سیم کارت LTE، وای فای و یا اترنت (Ethernet):

وقتی نوبت به خرید لپ‌تاپ می‌رسد، یک سوال بزرگ باید بپرسید: آیا باید لپ‌تاپ با LTE بخرم؟  برخلاف لپ تاپ های دارای کارت شبکه داخلی، لپ تاپ های دارای LTE می توانند به سیگنال های داده تلفن همراه متصل شوند.  این بدان معناست که لپ‌تاپ شما می‌تواند به‌جای اتصال به یک شبکه بی‌سیم در خانه، محل کار یا نقاط اتصال Wi-Fi، مستقیماً به یک ISP تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت متصل شود.

مزیت اصلی این کار این است که می‌توانید از لپ‌تاپ خود تقریباً در هر مکانی استفاده کنید – زمانی که در خارج از منزل، سفر با اتوبوس یا حتی در ساحل هستید.  این گزینه ممکن است برای شما عالی باشد چون برای شما راحتی و آسایش فراهم می کند.  با این حال، چند اخطار وجود دارد.

فناوری LTE در رده لپ‌تاپ‌های رده بالاتر قرار می‌گیرد، بنابراین شما برای این امتیاز متحمل هزینه خواهید شد.  همچنین، دقیقاً مانند تلفن خود، برای استفاده از LTE خود یا باید به لپ تاپ خود برنامه داده باشید یا داده های پیش پرداخت بخرید و به این ترتیب، تجربه شما تحت تأثیر سرعت اتصال به شبکه لپ‌تاپ شما و میزان داده موجود در برنامه شما قرار می‌گیرد.

بدانید لپ تاپ شما به چه شبکه LTE متصل می شود، زیرا سرعت اینترنت شما را تعیین می کند.  رایج ترین فناوری LTE در لپ تاپ ها در استرالیا امروزه از اتصال به شبکه های 4G پشتیبانی می کند.  4G حداکثر سرعت دانلود 1 گیگابایت را دارد که نزدیک به اکثر سرعت های پهنای باند خانگی است. اما لپ تاپ های 5G به زودی به استرالیا می آیند.  این لپ‌تاپ‌ها در صورت در دسترس بودن، دارای سرعت قابل توجه سریع‌تر بین 10 تا 30 گیگابایت خواهند بود.  اگر اینترنت فوق سریع در اولویت است، به سراغ 5G بروید. اگر در مورد داشتن LTE نگران نیستید یا می‌خواهید از هزینه‌های مداوم اجتناب کنید، لپ‌تاپ با قابلیت Wi-Fi نیز به خوبی کار می‌کند.  اکثر لپ‌تاپ‌ها دارای کارت‌های شبکه داخلی هستند، بنابراین نیازی به سر و صدا در مورد نصب یا چسباندن دانگل نخواهید داشت.  همچنین می توانید از اتصال Wi-Fi تلفن همراه به عنوان منبع Wi-Fi در حال پرواز استفاده کنید.

آخرین چیزی که باید در مورد اتصال به اینترنت خود در نظر بگیرید، این است که آیا به پورت اترنت (RJ-45) نیاز دارید یا خیر.  اکثر مردم ، دیگر از این قابلیت استفاده نمی کنند، زیرا اتصال Wi-Fi بسیار گسترده است.  اما اگر سیگنال Wi-Fi ضعیفی دارید یا کلاً Wi-Fi ندارید، باید این مورد را در نظر بگیرید.  در غیر این صورت، لازم نیست.

12. سرعت وای فای

سرعت وای فای توسط عوامل مختلفی مانند قدرت سیگنال و میزان تداخل بین لپ تاپ و روتر شما تعیین می شود، اما یکی از عواملی که باید هنگام خرید یک لپ تاپ جدید به آن فکر کنید، سرعت  کارت شبکه ی وای فای لپ تاپ شما است.

سرعتی که لپ‌تاپ شما اطلاعات را از یک روتر اینترنتی به لپ‌تاپ و به عقب منتقل می‌کند، سرعت پیوند آن نامیده می‌شود و بر حسب بیت در ثانیه (bps) اندازه‌گیری می‌شود.  حتی اگر اتصال اینترنت شما سریع باشد، اگر سرعت لینک شما ضعیف باشد، سرعت Wi-Fi شما با مشکل مواجه خواهد شد. اکثر لپ‌تاپ‌های دارای کارت شبکه به هات اسپات‌های بی‌سیم در باند فرکانس 2.4 گیگاهرتز (Wi-Fi 4) یا 5 گیگاهرتز (Wi-Fi 5) متصل می‌شوند، به این معنی که می‌توانند حداکثر سرعت پیوند 1 گیگابیت (Wi-Fi 4) یا 3.5 گیگاهرتز را داشته باشند.  (وای فای 5). وقتی صحبت از نسل‌های Wi-Fi به میان می‌آید، Wi-Fi 4 به نظر کمی قدیمی می رسد، اما Wi-Fi 5 تقریباً برای هر کاری که نیاز دارید به صورت آنلاین انجام دهید، مانند مرور صفحات وب، تماشای ویدیوها و اجرای مرورگر عملکرد خوبی دارد. به همین منظور، برنامه های کاربردی مبتنی بر کارت‌های شبکه‌ای که از Wi-Fi 5 پشتیبانی می‌کنند، عملکرد خوبی خواهند داشت.

از سوی دیگر، اگر گیمری هستید که به پخش محتوای چندنفره سریع علاقه دارید، یا اگر ویدیوهای باکیفیت پخش می کنید، توصیه می کنیم به دنبال لپ تاپی با کارت شبکه با پشتیبانی از اتصال Wi-Fi 6 باشید تا تاخیر کمتری داشته باشید.  این فناوری استاندارد Wi-Fi در حال ظهور است که مزایای سرعت قابل توجهی (تا 9.6 گیگابایت) را ارائه می دهد.

سرعت Wi-Fi همیشه در توضیحات محصول به صورت آنلاین یا در فروشگاه‌های خرده‌فروشی ذکر نمی‌شود، اما در مشخصات دقیق محصول ذکر می‌شود، بنابراین اگر مطمئن نیستید، آن قسمت را بررسی و‌چک کنید.

نیازها و بودجه خود را بررسی کنید:

البته، شما باید این ویژگی ها را با بودجه و نیازهای خود متعادل کنید و ممکن است مجبور شوید مصالحه کنید.  به ندرت پیش می‌آید که لپ تاپی تمام مشخصات، مخصوصا مشخصه ی قیمت را داشته باشد.

اگر جنبه‌های دیگر لپ‌تاپ را مهم‌تر می‌دانید، در زیر این پست برای ما کامنت بگذارید  (شاید می‌خواهید عملکرد بهتری در بازی داشته باشید یا ساختاری مستحکم داشته باشید، شاید لپ‌تاپی می‌خواهید که بتواند به تبلت تبدیل شود) و به خصوص به ما اطلاع دهید که آیا شما قبلاً لپ تاپ مناسب برای نیازهای خود را پیدا کرده اید یا خیر.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان به شرط خرید!

مشاوره رایگان تلفنی فقط قبل از خرید از دیجی 63.

ما افتخار آن را داریم که در بلاگ دیجی 63 طی سال های 1400 تا 1402 یکی از کامل ترین بلاگ های حوزه لپ تاپ را با موضوعاتی همانند بررسی لپ تاپ، راهنمای خرید، بهترین ها و…  پوشش دادیم. اما متاسفانه ممکن است بسیاری از مقالات دیر به دیر آپدیت شوند.

ما به شدت علاقه مند هستیم تا بتوانیم به بهترین شکل به شما راهنمایی ممکن را قبل از خرید ارائه بدهیم، بنابراین می‌توانید با ما در  شبکه های اجتماعی یا تماس مستقیم در ارتباط باشید. سعی داریم پاسخگوی زیر 48 ساعت سوالات شما در بخش کامنت ها نیز باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare توافق حریم خصوصی و شرایط استفاده ضروری است.

من با این قوانین موافقم.