راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ / 8 نکته اساسی که باید قبل از خرید بدانید

خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ

با استفاده از این راهنمای خرید لپ تاپ ، پول خود را صرف یک لپ تاپ عالی کنید. 8 نکته اساسی که باید قبل از خرید لپ تاپ بدانید با هم بررسی می‌کنیم.

1. سیستم عامل مناسب را انتخاب کنید

ویندوز 10 یا  Mac یا سیستم عامل Chrome

پاسخ به این سوال آسان نیست ، مخصوصاً اگر هم با Mac و هم با رایانه آشنا نیستید. اما در این بررسی اجمالی با نقاط قوت و ضعف هر پلتفرم آشنا میشوید.

بیشتر لپ تاپ ها با یکی از سه سیستم عامل ویندوز ، سیستم عامل Chrome یا MacOS (فقط برای MacBooks) ارائه می شوند. انتخاب صحیح یک اولویت شخصی است ، اما در اینجا خلاصه ای سریع از آنچه هر یک ارائه می دهد آورده شده است.

خرید لپ تاپ

ویندوز 10

انعطاف پذیرترین سیستم عامل ، ویندوز 10 ، در مدل های لپ تاپ بیشتری نسبت به سیستم عامل Chrome یا MacOS کار می کند. نوت بوک های ویندوز از 150 دلار تا چندین هزار دلار قیمت دارند و طیف گسترده ای از ویژگی ها را از صفحه های لمسی گرفته تا ریدرهای اثر انگشت تا تراشه های گرافیکی دوگانه ارائه می دهند. ویندوز 10 ، آخرین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت ، چندین پیشرفت نسبت به ویندوز 7 و 8 از جمله امکان جابجایی بین حالت تبلت و دسک تاپ ، منوی استارت تازه با Live Tiles و دستیار دیجیتال کورتانا را ارائه می دهد.

از زمان راه اندازی در ژوئیه 2015 ، ویندوز 10 همچنین موارد مختلفی را بهبود بخشیده است. لپ تاپ های ویندوز 10 برای دانشجویان ، محققان و کاربران تجاری بسیار مناسب هستند.

همه MacBook ها با جدیدترین سیستم عامل دسکتاپ اپل ، macOS Big Sur ارائه می شوند. به طور کلی ، سیستم عامل عملکردی مشابه ویندوز 10 را ارائه می دهد ، اما با استفاده از رابط کاربری متفاوت ، آنها همچنین می توانند با Apple Pay معاملات را انجام دهند ، از تلفن های خود تماس بگیرند یا پیام کوتاه بفرستند و قفل لپ تاپ خود را با Apple Watch باز کنند.

 

با این حال ، macOS برای لمس ساخته نشده است ، زیرا هیچ MacBook با صفحه لمسی همراه نیست. جدیدترین سیستم عامل macOS Big Sur برنامه های iPad را به Mac (و برنامه های iPad و iPadOS می توانند به طور طبیعی در M1 Mac اجرا کنند) و همچنین پیشرفت های بزرگی در مرورگر Safari و Siri به ارمغان می آورد.

سیستم عامل Google ساده و ایمن است ، اما نسبت به Windows یا macOS محدودتر است. رابط کاربری شباهت زیادی به ویندوز با منوی برنامه دارد ، اما برنامه اصلی مورد استفاده شما مرورگر Chrome است. نکته منفی این است که بسیاری از “برنامه های وب” که استفاده می کنید به ویژه در حالت آفلاین کار نمی کنند. با این حال ، این تغییر می کند زیرا همه Chromebook های جدید ، از جمله رده بالای Google PixelBook ، اکنون می توانند برنامه های Android را اجرا کنند.

اگر به دستگاهی برای گشت و گذار در وب و بررسی ایمیل ، پیمایش در شبکه های اجتماعی و گپ آنلاین نیاز دارید ، Chromebook مناسب است چرا که قابل حمل است و عمر باتری خوبی را با قیمت پایین ارائه می دهد. آنها همچنین در مدارس بسیار محبوب هستند زیرا آلوده شدن آنها به بدافزار برای بچه ها سخت تر و عملکرد آنها بیشتر از اکثر تبلت ها است. اگر به Chromebook نیاز دارید ، به دنبال یکی با حداقل 4 گیگابایت رم و 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی باشید.

2. تصمیم بگیرید که آیا 2in1 می خواهید

بسیاری از لپ تاپ های رایانه ای در گروه لپ تاپ های 2in1 قرار می گیرند ، دستگاه های ترکیبی که می توانند بین حالت تاشو  ، حالت تبلت و موقعیت های دیگر جابجا شوند. 2in1 به طور کلی در دو سبک متفاوت وجود دارد: قابل جدا شدن و لپ تاپ های انعطاف پذیر با لولا که 360 درجه برای تغییر حالت خم می شوند.

بیشتر این سیستم ها در یک هدف بسیار بهتر از هدف دیگر عمل می کنند.

 

3. اندازه مناسب را انتخاب کنید

اندازه صفحه نمایش لپ تاپ های مختلف 13 اینچ 15 اینچ و 17 اینچ است.

قبل از اینکه مشخصات یا قیمت را بررسی کنید ، باید بفهمید که لپ تاپ شما چقدر قابل حمل است. لپ تاپ ها معمولاً بر اساس اندازه صفحه نمایششان دسته بندی می شوند:

 

11 تا 12 اینچ: باریک ترین و سبک ترین سیستم های دارای صفحه نمایش 11 تا 12 اینچی هستند و وزن آنها معمولاً 2.5 تا 3.5 پوند است.

13 تا 14 اینچ:  قابل حمل و استفاده راحت را فراهم می کند ، به خصوص اگر لپ تاپی با وزن کمتر از 4 پوند داشته باشید.

15 تا 16 اینچ: محبوب ترین لپ تاپ های سایز 15 اینچ معمولاً 4 تا 5.5 پوند وزن دارند. اگر می خواهید صفحه بزرگتری داشته باشید  ، این اندازه را در نظر بگیرید. لپ تاپ هایی با نمایشگر 16 اینچی نادر هستند اما اپل ممکن است این روند را با MacBook Pro 16 اینچی خود شروع کند.

17 تا 18 اینچ: اگر لپ تاپ شما هر روز روی میزتان بماند ، یک سیستم 17 یا 18 اینچی می تواند نوعی قدرت پردازشی را که برای انجام بازی های پیشرفته نیاز است  ،را برای شما فراهم کند.

4- صفحه کلید و تاچ پد را بررسی کنید

اگر قصد دارید کارهای زیادی روی رایانه خود انجام دهید ، به دنبال یک صفحه لمسی دقیق باشید که مکان نمای پرشی برای شما ایجاد نکند و به طور مداوم به حرکات چند لمسی مانند بزرگنمایی فشار دادن روی صفحه پاسخ دهد.

5. مشخصات خود را انتخاب کنید

پردازنده:

پردازنده “مغز” رایانه شما ،  تأثیر زیادی در عملکرد دارد ، اما بسته به کاری که می خواهید انجام دهید ، حتی کم هزینه ترین مدل نیز ممکن است به اندازه کافی خوب باشد. خلاصه ای از پردازنده ها:

پردازنده های مرکزی یازدهم اینتل: اینتل پردازنده های نسل اول Tiger Lake را معرفی می کند که نسل بعدی لپ تاپ ها را تأمین می کند. به طور خلاصه ، Tiger Lake — یک تراشه 10 نانومتری — گرافیک پیشرفته Iris Xe با سرعت حداکثر 4.8 گیگاهرتز و همچنین پشتیبانی از Thunderbolt 4 را ارائه می دهد.

Intel Core i9: جایگزین  Core i7 به عنوان پردازنده برتر پردازنده های اینتل  ، پردازنده های Core i9 عملکردی سریعتر از هر تراشه موبایل دارند. پردازنده های Core i9  در لپ تاپ های ممتاز موجود هستند.

Intel Core i7: یک قدم بالاتر از Core i5 ، مدل هایی با شماره که به HQ یا K ختم می شوند و دارای چهار هسته هستند که امکان بازی و بهره وری سریع را فراهم می کند.

Intel Core i5: اگر به دنبال یک لپ تاپ اصلی با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید ، یکی را با پردازنده مرکزی Intel Core i5 تهیه کنید.

Intel Core i3: عملکرد فقط یک قدم کمتر از Core i5 است و قیمت آن نیز پایین است.

Intel Xeon: پردازنده های بسیار قدرتمند و گران قیمت برای ایستگاه های کاری بزرگ تلفن همراه. اگر  مهندس حرفه ای هستید یا مدل سازی سه بعدی یا ویرایش فیلم انجام می‌دهید. ، ممکن است Xeon را بخواهید ، اما باتری خوب یا لپ تاپ سبک ندارید.

Intel Pentium / Celeron: رایج در لپ تاپ های زیر 400 دلار ، این تراشه ها کمترین عملکرد را دارند ، اما اگر وظایف اصلی شما وب گردی و ویرایش اسناد سبک باشد ، می توانند این کار را انجام دهند. اگر می توانید برای تهیه Core i3 یا i5 هزینه بیشتری بپردازید ، وضعیت بهتری خواهید داشت.

Intel Core m / Core i5 / i7 “Y Series:” کم مصرف و گرمای کم، سیستم های دارای این پردازنده ها فن لازم ندارند. عملکرد بهتر از Celeron است ، اما یک درجه پایین تر از سری Core U معمولی است.

AMD Ryzen 4000 و Ryzen 5000: مجموعه جدیدی از تراشه ها برای رقابت با Intel Core i5 و Core i7 طراحی شده اند.

سری AMD A ، FX یا E: پردازنده های AMD  در لپ تاپ های ارزان قیمت یافت می شوند،  عملکرد مناسبی را برای وب گردی و مشاهده رسانه ارائه می دهد.

Apple M1: اولین سیلیکون سفارشی اپل است که تراشه M1 مبتنی بر ARM است. در مک‌بوک ایر و مک بوک پرو یافت می شود

RAM: بعضی از لپ تاپ های زیر 250 دلار فقط 4 گیگابایت رم دارند ، اما در حالت ایده آل شما حداقل 8 گیگابایت، نیاز دارید. برای اکثر افراد ، 32 گیگابایت یا بیشتر از آن کافی است.

 

Storage Drive (SSD):

حتی مهمتر از سرعت پردازنده مرکزی ، عملکرد درایو ذخیره سازی شماست. اگر توانایی مالی آن را دارید  ، یک لپ تاپ با درایو (SSD) به جای هارد تهیه کنید ، زیرا حداقل سه برابر سرعت و در کل یک لپ تاپ بسیار سریعتر خواهید دید .

در میان SSD ها ، واحدهای جدیدتر PCIe x4 (با نام مستعار NVME) سرعت سه برابر درایوهای SATA سنتی را ارائه می دهند.

نمایشگر:

هرچه تعداد پیکسل شما بیشتر باشد ، محتوای بیشتری می توانید روی صفحه قرار دهید و از وضوح بیشتری برخوردار است. اگر توانایی خرید آن را دارید ، توصیه می کنیم برای پنلی که دارای رزولوشن 1920 10 1080 است ، همچنین به عنوان Full HD یا 1080p شناخته می شود ، هزینه بیشتری پرداخت کنید.

کیفیت نمایش چیزی بیش از رزولوشن است. رنگ و روشنایی پنلهای IPS محدود است ، بنابراین بررسیهای ما را بخوانید تا بفهمید آیا لپ تاپ مورد نظر شما از نمایشگر خوبی برخوردار است. ما معمولاً به دنبال درجه بندی رنگ sRGB بیش از 100٪ هستیم. اگر بهترین کیفیت تصویر را می خواهید و به عمر باتری اهمیت نمی دهید ، یک نمایشگر OLED را در نظر بگیرید.

صفحه لمسی:

اگر به جای یک لپ تاپ تاشوی معمولی ،  2in1 می خرید ، از صفحه لمسی بهره چندانی نخواهید برد, 2in1 ساعت عمر باتری کمتری خواهید داشت.

تراشه Graphics:

اگر شما بازی های رایانه ای، طراحی سه بعدی یا ویرایش فیلم با وضوح بالا انجام نمی دهید ، یک تراشه گرافیکی یکپارچه (یکی که حافظه سیستم را به اشتراک می گذارد) ، به ویژه آخرین گرافیک های Iris Xe اینتل ، خوب خواهد بود. اگر شما هر یک از نیازهای فوق را دارید ، یک پردازنده گرافیکی Nvidia یا AMD ضروری است.

همانند پردازنده ها ، تراشه های گرافیکی بالا و پایین نیز وجود دارند.امروزه معمولاً از پردازنده های گرافیکی Nvidia MX450 یا GTX 1660 بهره می برند در حالی که مدل های میان رده دارای RTX 2050 یا RTX 2060 و مدل های سطح بالا دارای تراشه های سری 30 مانند پردازنده های گرافیکی RTX 3070 یا 3080 هستند.

رقبای انویدیا ، AMD ، فروشنده اپل برای کارت های گرافیک است.

پورت ها:

اکثر لپ تاپ های اصلی از درگاه های USB 3.0 و خروجی HDMI برای فیلم استفاده می کنند. با این حال ، تعداد بیشتری از لپ تاپ ها از پورت های USB Type-C یا Thunderbolt 3 و Thunderbolt 4 استفاده می کنند که با USB Type-C سازگار هستند.

دریافت Type-C یک امتیاز مثبت است زیرا می توانید از آن برای اتصال به شارژرها استفاده کنید.

قابلیت اتصال:

اگر می خواهید از لپ تاپ خود در حال حرکت استفاده کنید ، یک نوت بوک با پشتیبانی از 4G LTE یا 5G را در نظر بگیرید. شما باید هزینه یک طرح اشتراک داده را پرداخت کنید ، اما به شما این امکان را می دهد که به اینترنت دسترسی داشته باشید. اگر یک لپ تاپ با جدیدترین و بهترین گزینه های اتصال می خواهید ، یکی را با پشتیبانی از Wi-Fi 6 پیدا کنید. Wi-Fi 6 باعث اتصال پایدارتری نسبت به 802.11ac می شود.

ما همچنین پیشنهاد می کنیم به دنبال یک لپ تاپ با بلوتوث 5 باشید ، آخرین استانداردی که امکان اتصال بهتر با دستگاه های دارای بلوتوث مانند موس و هدفون را فراهم می کند.

درایوهای DVD / Blu-ray:

تعداد کمی از لپ تاپ ها با درایو های نوری ارائه می شوند ، زیرا همه نرم افزارها و فیلم ها قابل بارگیری هستند ، اگرچه ما لپ تاپ های دارای درایو DVD را پیگیری کرده ایم. با این حال ، اگر واقعاً به خواندن / نوشتن دیسک نیاز دارید و لپ تاپ دلخواه شما با درایو دی وی دی داخلی مجهز نیست ، همیشه می توانید یک دستگاه خارجی خریداری کنید که از طریق USB با هزینه زیر 20 دلار متصل شود.

6. مصرف باتری را در نظر بگیرید

اگر در حال خرید یک نوت بوک بزرگ و حجیم یا یک دستگاه مخصوص بازی هستید که فقط روی میز کار استفاده میکنید ، دیگر نگران ماندگاری باتری نخواهید بود. با این حال ، اگر لپ تاپ همراه میخواهید ، حداقل 7 ساعت ماندگاری باتری لازم است ، برای تعیین عمر باتری مورد انتظار یک نوت بوک ، حرف تولیدکننده را قبول نکنید. در عوض ، نتایج شخص ثالث را از منابع عینی ، مانند بررسی های ما ، بخوانید.

7. بر اساس بودجه خود برنامه ریزی کنید

این روزها می توانید یک لپ تاپ قابل استفاده  زیر 200 دلار خریداری کنید ، اما اگر بتوانید بودجه بیشتری تهیه کنید ، سیستمی با کیفیت ساخت بهتر ، عملکرد قوی تر و نمایشگر بهتر دریافت خواهید کرد. در اینجا چیزی است که می توانید برای هر محدوده قیمت دریافت کنید.

 

150 تا 250 دلار: کم هزینه ترین نوت بوک ها یا Chromebook هستند که سیستم عامل مرورگر گوگل را اجرا می کنند یا سیستم های سطح پایین ویندوز با کمترین فضای ذخیره سازی و پردازنده های کندتر مانند HP Stream 11 و Dell Inspiron 11 3000.

350 تا 600 دلار: با این قیمت ، اکثر نوت بوک ها فاقد SSD ، صفحه نمایش Full HD یا ماندگاری طولانی باتری هستند. چند استثنا وجود دارد ، مانند Acer Aspire E 15 و Asus Chromebook Flip C434.

600 تا 900 دلار: با بالاتر رفتن از 600 دلار ، طرح های برتر را مشاهده خواهید کرد. همچنین تولیدکنندگان هنگام بالا رفتن  قیمت ، ویژگی های دیگری را به آن اضافه می کنند ، از جمله نمایشگرهایی با وضوح بالاتر و SSD. Lenovo IdeaPad 530s و Asus ZenBook UX333FA نمونه های خوبی از لپ تاپ هایی هستند که همه این مزایا را با هزینه کمتری ارائه می دهند.

بالاتر از 900 دلار: در این محدوده قیمت ، نوت بوک های قابل حمل ، قدرتمندتر یا هر دو انتظار داشته باشید. و انتظار صفحه نمایش با وضوح بالاتر ، پردازنده های سریعتر را داشته باشید. سبک ترین و با دوام ترین لوازم قابل حمل فوق العاده ، مانند Apple MacBook Air و Dell XPS 13 ، بیش از 1000 دلار قیمت دارند (اگر صفحه لمسی را انتخاب نکنید می توانید Dell را با هزینه کمتری تهیه کنید).

8. برند را در نظر بگیرید

لپ تاپ شما فقط به خوبی شرکتی است که پشت آن ایستاده است. پشتیبانی فنی دقیق و به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است .

پشتیبانی تنها بخشی از ارزش خرید یک برند نوت بوک برای پول شما است. شما همچنین باید در نظر بگیرید که سازنده چگونه از نظر طراحی ، ارزش و انتخاب ، عملکرد بررسی و سایر معیارها در رقابت قرار می گیرد. در گزارش بهترین مارک های لپ تاپ 2020 ، HP در جایگاه اول قرار گرفت و پس از آن Asus و Dell قرار گرفتند. ما همچنین مارک های لپ تاپ مخصوص بازی را رتبه بندی کرده ایم که MSI در جایگاه اول قرار دارد و Acer و Alienware سه رتبه برتر را کسب کرده اند.

به این پست امتیاز دهید:

مشاوره رایگان به شرط خرید!

مشاوره رایگان تلفنی فقط قبل از خرید از دیجی 63.

ما افتخار آن را داریم که در بلاگ دیجی 63 طی سال های 1400 تا 1402 یکی از کامل ترین بلاگ های حوزه لپ تاپ را با موضوعاتی همانند بررسی لپ تاپ، راهنمای خرید، بهترین ها و…  پوشش دادیم. اما متاسفانه ممکن است بسیاری از مقالات دیر به دیر آپدیت شوند.

ما به شدت علاقه مند هستیم تا بتوانیم به بهترین شکل به شما راهنمایی ممکن را قبل از خرید ارائه بدهیم، بنابراین می‌توانید با ما در  شبکه های اجتماعی یا تماس مستقیم در ارتباط باشید. سعی داریم پاسخگوی زیر 48 ساعت سوالات شما در بخش کامنت ها نیز باشیم.

یک نظر در “راهنمای خرید لپ تاپ / 8 نکته اساسی که باید قبل از خرید بدانید

  1. بازتاب: بهترین لپ تاپ ها برای یادگیری از راه دور - خرید لپ تاپ | فروشگاه آنلاین دنیای دیجیتال شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare توافق حریم خصوصی و شرایط استفاده ضروری است.

من با این قوانین موافقم.