راهنمای خرید لپ تاپ

کروم بوک یا لپ تاپ؟ تفاوت چیست و کدام بهتر است؟

کروم بوک یا لپ تاپ؟

کروم بوک یا لپ تاپ؟ تفاوت های کروم بوک در مقابل لپ تاپ لپ تاپ چیست؟ در این مقاله تفاوت های این دو را بررسی و مشخص میکنیم. با مجله لپ تاپ دیجی 63 همراه باشید.

کروم‌بوک‌ها در حال تبدیل شدن به نیرویی هستند که باید جدی گرفته شود. استفاده از سیستم عامل کروم گوگل با ارائه یک تجربه ساده و مشخصا بسیار آسان است (این بسیار عالی است اگر بتوانید از یک مرورگر به درستی استفاده کنید ) و می توان آن ها را در رده ی چندین لپ تاپ مقرون به صرفه با قیمتی کمتر از 179 دلار در نظر گرفت.
با این حال، مایکروسافت این تهدید را ساده نمی‌ انگارد و به به‌روزرسانی ویندوز 10 با ترفندهای جدید ادامه می‌دهد که حول منوی استارت(Start ) چرخیده و در حال بهبود دستیار مفید کورتانا ( Cortana ) است. بنابراین این سوال به ذهن می رسد که کدام پلت فرم محاسباتی واقعاً بهترین است؟ برای پاسخ به این سوال، ویندوز و کروم را مورد بررسی قرار دادیم و آنها را در 12 پارامتر مقایسه کردیم.

چه کسی سخت ترین کروم بوک ( Chromebook) را می سازد؟ ما 11 مدل را حذف کردیم تا این موضوع را کامل بفهمیم.

ابتدا، اجازه دهید با بررسی نرم افزار و سخت افزار، نگاهی کوتاه به مقایسه کروم بوک ها با سایر لپ تاپ ها بیندازیم.

تفاوت کروم بوک و لپ تاپ (ویندوز 10، macOS)

کروم بوک یا لپ تاپسیستم عامل کروم بوک در مقابل لپ تاپ

ما با نرم افزار شروع می کنیم. سیستم عامل کروم در مقایسه با ویندوز 10 و macOS یک سیستم عامل سبک وزن است. دلیل آن این است که سیستم عامل حول برنامه Chrome و فرآیندهای مبتنی بر وب متمرکز است. برخلاف Windows 10 و macOS، نمی‌توانید نرم‌افزار شخص ثالث را روی کروم بوک نصب کنید – همه برنامه‌هایی که دریافت می‌کنید از فروشگاه گوگل پلی می‌آیند.

این مساله طرفداران و مخالفان خود را دارد. با سیستم عامل کروم، لازم نیست نگران باشید که تعداد زیادی از برنامه های ناخواسته ویندوز، فضای ذخیره سازی شما را مسدود کنند. سیستم‌عامل کروم نیز دقیقاً به همین دلیل از ویندوز و macOS سریع‌تر است – سیستم‌عامل کروم با ده‌ها فرآیندی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، سنگین نمی‌شود. از طرف دیگر، شما به سادگی نمی توانید تمام برنامه های قدیمی ویندوز یا macOS خود را روی کروم بوک اجرا کنید.

سخت افزار کروم بوک در مقابل لپ تاپ

کروم‌بوک‌ها در چند سال گذشته مسیری طولانی را پیموده‌اند، و بالاخره انتخاب قانع‌کننده‌ای از لپ‌تاپ‌ها برای انتخاب وجود دارد. در پایین ترین سطح طیف قیمت، کروم بوک سامسونگ ۳ (Samsung Chromebook 3 )قرار دارد، یک لپ تاپ 11.6 اینچی ارزان قیمت که برای کارهای ساده عالی است. همچنین می‌توانید از Lenovo Chromebook Duet محبوب که یک تبلت ۲۷۹ دلاری است، استفاده کنید.

کروم بوک ۳ (Chromebook 3) ،احتمالاً همان لپ‌تاپی است که وقتی به کروم بوک (Chromebook) فکر می‌کنید تصور می‌کنید. با این حال، کروم‌بوک‌های میان‌رده و ممتاز اکنون بازار را پر کرده‌اند. لپ‌تاپ مورد علاقه ما با قیمت کمتر از 1000 دلار، Pixelbook Go خودِ گوگل است. لپتاپ Samsung Galaxy Chromebook نیز با قیمت 999 دلار مورد بحث و استدلال است(البته گر عمر باتری برایتان مهم نیست).

ویندوز 10 همچنان بهترین انتخاب سخت افزار را ارائه می دهد، اما کروم بوک ها به سرعت در حال پیشرفت هستند. با این حال، اگر به دنبال نوت‌بوک‌های واقعاً ممتازی هستید که می‌توانند در مقابل مک‌بوک‌های اپل قرار بگیرند، هنوز هم انتخاب بین اینها در فاصله ی بسیار کمی از همدیگر قرار دارند.

رابط کاربری (Interface) کروم بوک در مقابل لپ تاپ

ویندوز 10 یک سیستم عامل خوب شفاف(صیقلی) و تمام و‌ کمال است که نسبت به نسخه های قبلی خود یکپارچه تر و متحد تر به نظر می رسد. با فشار دادن دکمه Start، منوی Start جدید، پر از برنامه های پُر استفاده ی شما و برنامه های اخیرا نصب شده در سمت چپ، نمایان می شود. در سمت راست یک پانل عریض‌تر وجود دارد که می‌توانید کاشی‌هایی را که با به‌روزرسانی‌ها متحرک هستند، پین کنید. نوار ابزار به‌روزرسانی شده است تا شامل نوار جستجوی کورتانا در کنار دکمه Start و نمادهای کوچکی باشد که نشان می‌دهد کدام برنامه‌ها باز هستند.

ویندوز 10، در سمت راست پایین دسکتاپ، یک آیکون اعلان اضافه می‌کند که با کلیک روی آن، به Action Center جدید می‌روید، جایی که می‌توانید هشدارهای برنامه‌هایی را که هم فعال و هم غیرفعال هستند، ببینید. همچنین تنظیمات سریعی در این منوی اعلان ها به صورت کاشی وجود دارد.

دکمه ی شروع_مانند، در گوشه ی پایین سمت چپ قرار دارد و هنگامی که فشار داده می شود، پاپ آپ راه انداز دارای یک نوار جستجوی گوگل (Google) و لیستی از برنامه های اخیراً باز شده شما است. بسته به اینکه کروم بوک شما از Touch(تاچ) پشتیبانی می‌کند یا نه، با پیمایش به سمت پایین ممکن است کارت‌های اطلاعات Google Now ،که اطلاعاتی مانند آب‌وهوای محلی، مقالات پیشنهادی بر اساس فعالیت جستجوی شما و به‌روزرسانی‌های تقویم را، در اختیار شما قرار دهند.

کروم‌بوک‌هایی که از پلی استور (Play Store ) و برنامه‌های اندروید ( Android ) پشتیبانی می‌کنند، رابط کارت Google Now را حذف کرده‌اند.

نوار ابزار( taskbar)، در سیستم عامل کروم نمادهای برنامه‌های فعال فعلی و همچنین میانبرهای برنامه‌های ضروری گوگل مانند Docs، Drive و YouTube را نشان می‌دهد. تنظیمات اولیه مانند Wi-Fi و Time در پایین سمت راست قابل دسترسی هستند. سیستم عامل کروم به عنوان یک سیستم عامل وب اول ساخته شده است، بنابراین برنامه ها معمولاً در پنجره مرورگر کروم اجرا می شوند. همین امر در مورد برنامه هایی که می توانند به صورت آفلاین اجرا شوند نیز صادق است.

ویندوز 10 و کروم ،هر دو برای کار در پنجره های کنار هم عالی هستند. برای هر سیستم عامل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک پنجره را به یک سمت بکشید، جایی که به حالت نیمه صفحه می‌پیچد. با این حال، ویندوز به شما این امکان را می دهد تا در مقایسه با دو پنجره برای سیستم عامل کروم بتوانید هر چهار پنجره را ببندید.

صفحه‌نمایش لمسی کروم بوک در مقابل لپ تاپ

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت دستگاه های لمسی هستند. لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 (Windows 10) و سیستم عامل کروم ( Chrome OS ) با صفحه‌نمایش لمسی وجود دارند که هر دو به روش‌های متفاوتی از آنها سود زیادی می‌برند.

ویندوز 10 دارای حالت تبلت مانند است که آیکون های نوار ابزار ( taskbar ) شما را حذف می کند و همه برنامه ها را در حالت تمام صفحه قرار می دهد و فضای کاری مینیمالیستی را برای شما به ارمغان می آورد که بسیاری از حواس پرتی های مربوط به دسکتاپ را حذف می کند. شما با برنامه های جهانی جدید در فروشگاه برنامه ویندوز، می توانید اکثر برنامه های مورد علاقه خود را در دو حالت دسکتاپ و تبلت اجرا کنید.

خریداران کروم بوک قطعا باید به دنبال مدل هایی با صفحه نمایش لمسی باشند، زیرا صفحه نمایش قابل لمس به آنها کمک می کند از آخرین ویژگی اصلی پلتفرم یعنی برنامه های اندروید بهره ببرند. برنامه‌های Android که از طریق فروشگاه Google Play در کروم‌بوک‌های خاصی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند دانلود می‌شوند، می‌توانند در سیستم‌عامل کروم اجرا شوند، اما برای صفحه‌کلید و ماوس بهینه‌سازی نشده‌اند، بنابراین برای استفاده ی حداکثری از آن‌ها باید از صفحه لمسی استفاده کنید.

برنده ی این قیاس، سیستم عامل کروم است. اگرچه برای چندوظیفگی چندان عالی نیست، اما سیستم عامل کروم رابط کاربری ساده‌تر و سر راست تری نسبت به ویندوز 10 ارائه می‌کند.

 

مقایسه ی کورتانا (Cortana) و Google Now

مقایسه ی کورتانا (Cortana) و Google Now

از بسیاری جهات، کورتانای جدید در ویندوز 10 بسیار شبیه Google Now در کروم است. با کلیک بر روی نوار جستجوی کورتانا، پنجره ای با اطلاعات مفید، از جمله آب و هوا، قرار تقویم بعدی شما و رستوران های محلی برای بررسی ظاهر می شوند. اگر «Hey, Cortana» را فعال کرده‌اید، می‌توانید آن عبارت را بگویید تا پنجره‌ای ظاهر شود و هر سؤالی که می‌خواهید بپرسید.

از طرف دیگر، سیستم عامل کروم دارای ویژگی مشابهی است که می‌توانید در تنظیمات فعال کنید، به نام «OK، Google» که به شما امکان می‌دهد وقتی راه‌انداز باز است یا وقتی یک برگه خالی کروم باز است، از Google Now سؤال کنید.  دستیار صوتی با من با شما صحبت می کند و اطلاعات دقیق و کاملی را در مورد جزئیات سوال ارائه می دهد. «Google Now» تمایل دارد بیشتر از کورتانا صحبت کند و به صورت شنیداری اطلاعات مرتبطی را در مورد آنچه در ابتدا جستجو کرده اید به شما می دهد.

با این حال، کورتانا بسیار بیشتر از «Google Now » کار انجام می دهد. برای مثال، می‌توانید به زبان طبیعی فایل‌ها را در لپ‌تاپ خود جستجو کنید، ایمیل‌ها را دیکته کنید، قرار ملاقات‌ها را رزرو کنید. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که یک کروم بوک دارید که از دستیار گوگل پشتیبانی می کند – Pixelbook تنها موردی است که تاکنون دیده ایم – با این حال، یک کمک کننده ی مجازی دارید که می تواند با کورتانا همگام شود.

متأسفانه، برخی از کروم‌بوک‌ها – مانند Acer Chromebook C731 – از اندروید پشتیبانی می‌کنند اما از دستیار (Assistant) پشتیبانی نمی‌کنند و Google Now را نیز ندارند.

در این قیاس کورتانا ویندوز ۱۰( Windows 10. Cortana)، همه کاره تر از Google Now است.

برنامه ها و نرم افزارها کروم بوک در مقابل لپ تاپ

برای اینکه یک لپ تاپ کاملاً کاربردی باشد، به چند برنامه ی اساسی نیاز دارید. از جمله: برنامه هایی برای بهره وری، ویرایش عکس، ویرایش ویدیو، پخش ویدیو، پخش موسیقی و یک مرورگر. برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی و کروم‌بوک‌ها، همه ی اینها امکان‌پذیر است، اما سیستم‌عامل گوگل با وجود افزوده‌های اخیر هنوز هم در حال پیشرفت است.
اگر برنامه ای وجود دارد که می خواهید اجرا کنید، به احتمال زیاد ویندوز از آن پشتیبانی می کند. و این برای اکثر بازی ها نیز صدق می کند. آیا شما به دنبال کسب تجربه ای بیشتر با برنامه ای شبیه تبلت هستید یا سیستمی با صفحه نمایش لمسی ؟ مایکروسافت ادعا می کند که 669000 برنامه در Windows Store وجود دارد.
برخی از برنامه های اجتماعی محبوب در ویندوز 10 عبارتند از فیس بوک( Facebook) ، کیندل( Kindle) و فلیپ بورد(Flipboard) . هر سه این گزینه‌ها، کاشی‌های زنده تعاملی را ارائه می‌کنند تا شما را در جریان آنچه در جهان می‌افتد به‌روز نگه دارند. برنامه ی « Dropbox » در ویندوز 10 مانند برنامه ی «Adobe Photoshop Express» بسیار تمیز و ساده است.

در حالی که سیستم عامل کروم به عنوان یک مرورگر بزرگ شروع به کار کرد – جایی که اگر می‌خواهید یک برنامه را اجرا کنید یا یک بازی را اجرا کنید، باید آن را در کروم انجام می‌دادید – باز هم این برنامه در حال تغییر است. در سال ۲۰۱۷ بسیاری از کروم‌بوک‌ها ، برنامه‌های اندرویدی را ارائه کردند. این دستگاه‌ها شامل Asus Chromebook Flip C302CA، Samsung Chromebook Plus و Pro و Google Pixelbook می‌شوند. این برنامه‌ها را می توان از فروشگاه گوگل پلی دانلود کرد که طبق گزارش‌ها 2,800,000 برنامه را در خود جای داده است.

علاوه بر این، برنامه‌هایی که از فروشگاه وب کروم دانلود میشود خود تنها هزاران برنامه از عناوین خودش را برای ارائه در دسترس عموم قرار میدهد.

این بدان معناست که آن کروم‌بوک‌ها می‌توانند کتابخانه‌ای از برنامه‌ها را اجرا کنند، مانند ابزارهای بهره‌وری از جمله Microsoft Office و Wunderlist، بازی‌هایی مانند NBA Jam، Fallout Shelter و Super Mario Run و حتی اینستاگرام، که رایانه‌های شخصی و مک‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

در حالی که این برنامه‌ها می‌توانند به‌صورت آفلاین کار کنند، اگر کروم بوک شما در فهرست برنامه‌های دارای برنامه ی اندروید نیست، کارهایی را که می‌توانید بدون سیگنال انجام دهید، با مشکل مواجه خواهید شد. چند ده مورد از این برنامه ها حداقل برخی از قابلیت های آفلاین مانند Kindle Cloud Reader و Google Drive را برای خواندن و ویرایش در حال حرکت ارائه می دهند. همچنین می‌توانید تنظیمات برخی از برنامه‌ها مانند Google Docs را برای دسترسی آفلاین به آن‌ها تغییر دهید.

در این قیاس، ویندوز 10 بهتر بوده و‌کارایی بیشتری دارد.

ویرایش عکس و فیلم در کروم بوک یا لپ تاپ

ویندوز 10 مجموعه ای از برنامه های ویرایش عکس، از جمله پشتیبانی از Photoshop Elements و بقیه ی Creative Suite Adobe را ارائه می دهد.

آنچه در پلتفرم سیستم عامل کروم مبتنی بر وب خواهید یافت، برخی از گزینه های ویرایش اولیه است، مانند فتوشاپ اکسپرس( Photoshop Express )،(برای دستگاه های پشتیبانی کننده اندروید) و ویرایشگر Pixlr برای دیگران. با استفاده از دومی، عکسی با وضوح بالا از یک ببر گرفتیم و به سرعت افکت‌ها، روکش و متن اضافه کردیم و رنگ را برای روشنایی، کنتراست، تاری کانونی و موارد دیگر تنظیم کردیم. این یک برنامه ی آسان برای ناوبری با ابزارهای ساده است. اگر یک ویرایشگر عکس معمولی هستید، احتمالاً این ابزارها برای شما کافی است.

با ویندوز 10 برنامه ی Photos جدید مایکروسافت معرفی شد که دارای ابزارهای اولیه ی ویرایش عکس است. وقتی عکسی را در برنامه باز می‌کنید، می‌توانید گزینه ویرایش آن را از نوار پیمایش بالا سمت راست انتخاب کنید، که ابزارهایی را در سمت راست و چپ عکس باز می‌کند. در اصلاحات اولیه، گزینه‌هایی مانند بهبود خودکار را خواهید یافت که کنتراست و اشباع را افزایش می‌دهد و در برخی موارد، تصویر را صاف می‌کند.

می توانید عکس را بچرخانید،ببرید و روتوش کنید. برای ویرایش کنترل‌شده‌تر، می‌توانید نور (روشنایی، کنتراست، هایلایت‌ها و سایه‌ها) و رنگ‌ها (دما، رنگ و اشباع) را دستکاری کنید، همچنین فیلترها و افکت‌هایی وجود دارند که به عکس‌های شما خصوصیت شخصی بیشتری می‌دهند.

هرکسی که از ویرایشگرهای عکس موبایلی مانند اینستاگرام و Afterlight استفاده کرده باشد، به راحتی از برنامه جدید Windows Photos استفاده خواهد کرد. عکاسان جدی تر می خواهند برنامه هایی مانند Adobe Photoshop را دانلود کنند تا کنترل کاملی بر تصاویر خود داشته باشند، که در سیستم عامل کروم چنین گزینه ای نیست.

فیلمسازان – که گزینه‌های زیادی مانند Adobe Premiere Pro را در رایانه‌های شخصی خود دارند – احتمالاً متوجه خواهند شد که حتی بهترین کروم‌بوک‌ها برای نمایشگر بزرگ یا زمان پربیننده آماده نیستند. Adobe Premiere Clip برای آن دسته از دستگاه‌هایی که از برنامه ی اندروید پشتیبانی می‌کنند در دسترس است، اما همانطور که از نام آن پیداست، برای کارهای طولانی نیست.

این داستان در فروشگاه وب Chrome غم‌انگیزتر می‌شود چرا که دارای گزینه‌های ساده و بدون حاشیه ای مانند Magisto و WeVideo است که تصحیح خودکار و ویرایش را با چند کلیک ارائه می‌دهند.

در این قیاس، Windows 10 برنده است. مبتدیان و حرفه ای ها به طور یکسان بیشترین گزینه ها را در لپ تاپ ویندوز ۱۰ ( Windows 10 ) دارند.

 

وب گردی در کروم بوک یا لپ تاپ

کروم یک مرورگر عالی است که عملکرد قوی، رابط کاربری تمیز و آسان و تعداد زیادی افزونه را ارائه می دهد. اما اگر دستگاهی دارید که دارای سیستم عامل « Chrome » است، بهتر است واقعاً آن را دوست داشته باشید، زیرا هیچ جایگزینی وجود ندارد. مرورگر کروم در سیستم عامل کروم نمی‌تواند فلش یا سایر افزونه‌های مهم مانند جاوا را اجرا کند، به این معنی که گاهی اوقات هنگام تلاش برای مشاهده وب‌سایت‌های خاص یا انتخاب برنامه‌های افزودنی، با مشکلات سازگاری مواجه می‌شوید.

از سوی دیگر، ویندوز 10 همچنین می‌تواند کروم را به همراه تقریباً هر مرورگر وب دیگری که تا کنون ساخته شده است اجرا کند و به شما این امکان را می‌دهد که دقیقاً همانطور که می‌خواهید در اینترنت بگردید.

مرورگر جدید مایکروسافت، Edge، همچنین دارای برخی از ویژگی‌های مفیدی است که در کروم یافت نمی‌شوند، مانند توانایی نوشتن مستقیم در وب‌سایت‌ها و ارسال آن یادداشت‌ها و خط‌نویسی‌ها برای دوستان. موتور جستجوی کورتانا در همان صفحه تعبیه شده است و یک حالت خواندن که عناصر مزاحم مانند تبلیغات را حذف می کند و مقالات را ذخیره می کند تا بتوان آنها را به صورت آفلاین مشاهده کرد.

برنده ی این قیاس Windows 10 است. کروم نیز خوب است، اما ویندوز ۱۰ به شما این امکان را می‌دهد تا در مقایسه با کروم بتوانید از تعداد زیادی مرورگر وب دیگر استفاده کنید.

مدیریت فایل در کروم بوک یا لپ تاپ

ویندوز هنوز یک پوشه سنتی و آشنا از فایل ها را ارائه می دهد که در برنامه ساده File Explorer ظاهر می شود. همچنین می توانید در دسکتاپ خود آن را ذخیره کنید و اسناد را به نوار پین کنید و پوشه های جدید را در یک لحظه ایجاد کنید. حتی می‌توانید به فایل‌های Microsoft OneDrive خود دسترسی پیدا کنید تا ببینید چه چیزی در فضای ابری ذخیره کرده‌اید.
همچنین یک پوشه Files در منوی اصلی کروم‌بوک‌ها وجود دارد. اما به طور پیش‌فرض در منوی استارت نیست، همانطور که در ویندوز 10 وجود دارد. از اینجا می‌توانید به فایل‌های Google Drive خود یا هر فایلی که دانلود شده و در درایو ذخیره‌سازی دستگاه ذخیره شده است، دسترسی داشته باشید.

اشکال اصلی برای کاربران کروم بوک ( Chromebook ) فضای کم آن است که احتمالاً روی هارد دیسک دستگاه خود دارید. برای مثال سامسونگ کروم بوک ۳ ( Samsung Chromebook 3)، حدود ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی محلی و گوگل (Google) تقریبا ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان ارائه می‌دهند. به مدت دو سال، می‌توانید به 100 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری Drive دسترسی داشته باشید، اما پس از آن، باید 1.99 دلار در ماه بپردازید تا آن فضا را حفظ کنید. همچنین، در صورت نیاز می توانید تا 1 ترابایت فضای آنلاین را با قیمت 9.99 دلار در ماه خریداری کنید. افرادی که به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارند می توانند تا 30 ترابایت را با 300 دلار در ماه خریداری کنند.
در مقایسه، Acer Aspire E 15 (E5-575-33BM) مجهز به ویندوز دارای یک هارد دیسک 1 ترابایتی است و 15 گیگابایت فضای ذخیره سازی OneDrive به صورت رایگان از طریق حساب مایکروسافت در دسترس قرار می دهد. می توانید از طریق منوی استارت در File Explorer به فایل های موجود در رایانه ویندوز 10 خود دسترسی داشته باشید. همچنین، با ادغام کورتانا، می‌توانید دستوراتی مانند «عکس‌های هفته گذشته را به من نشان بده» ( Show me photos from last week) را تایپ کنید و سپس آن فایل‌هایی را نمایش می‌دهد که با این معیارها مطابقت دارند.

برنده ی این قیاس Windows 10 است. افرادی که تعداد زیادی عکس، ویدیو و فایل‌های دیگر را نگه می‌دارند، قطعا خواهان فضای ذخیره‌سازی محلی که Windows ارائه می‌دهد را می‌خواهند.

بهره وری یا سودمندی در کروم بوک یا لپ تاپ

ویندوز 10 به عنوان یک سیستم عامل مناسب برای کسب و کار، استانداردی برای انجام کارها است. به این ترتیب، بسیاری از مشاغل از نرم افزارهایی استفاده می کنند که فقط با ویندوز سازگار است. به عنوان مثال،شما از نرم افزار طراحی اتوکد در کروم بوک ( Chromebook )، استفاده نخواهید کرد.

مجموعه آفیس خود مایکروسافت – که شامل وُرد، اکسل و پاورپوینت است – همچنین حامل استاندارد نرم افزار بهره وری است. اما این تنها گزینه شما در دستگاه ویندوز نیست. می توانید از Google Drive، OpenOffice یا هر تعداد نرم افزار شخص ثالث هم استفاده کنید.

در دستگاه‌های کروم بوک (Chromebook) ، همچنان می‌توانید به وُرد، اکسل و پاور پوینت (Word، Excel و PowerPoint) دسترسی داشته باشید، اما – مگر اینکه کروم بوک شما برنامه‌های اندروید را اجرا کند – این برنامه‌ها نسخه‌های وب مایکروسافت از برنامه‌ها هستند که از طریق OneDrive در دسترس هستند. برای استفاده از این گزینه ها باید آنلاین باشید. می‌توانید فایل‌ها را در فضای ذخیره‌سازی محلی خود دانلود کرده و در آنجا ویرایش کنید، اما سیستم شما آنها را به عنوان فایل‌های Google Drive باز می‌کند.

گزینه های بهره وری شخص ثالث برای سیستم عامل کروم وجود دارد، از جمله Zoho و Polaris، اما بیشتر این برنامه ها به اتصال به اینترنت نیز نیاز دارند. با این حال، Google Drive به‌صورت آفلاین کار می‌کند و ما واقعاً ویرایش مشترک بلادرنگ و تعداد افزونه‌های مفید را دوست داریم. همچنین، مایکروسافت برنامه‌های « کروم » را برای مجموعه ابزارهای آفیس خود – از جمله Word، Excel و PowerPoint – ایجاد کرده است تا بتوانید آن اسناد را در سیستم عامل کروم ایجاد و ویرایش کنید. به طور معمول، آنها برنامه های وب هستند که برای استفاده باید آنها را دانلود و نصب کنید و فقط برای استفاده آنلاین در دسترس هستند.

برنده ی این قیاس Windows 10 است. اگر برای همه نیازهای بهره‌وری خود به گوگل درایو( Google Drive) متکی نیستید، ویندوز بهترین انتخاب است.

بازی در کروم بوک یا لپ تاپ

بیشتر بازی‌های سخت‌هسته به برخی مشخصات جدی از جمله تراشه‌های گرافیکی مجزا، فضای ذخیره‌سازی زیاد و قدرت پردازش پیشرفته نیاز دارند. این کاملاً در دستگاه‌های پیشرفته ویندوز 10، مانند Alienware 17 R5، قابل انجام است، اما دستگاه‌های رده پایین‌تر نمی‌توانند آن را مدیریت کنند. در حال حاضر هیچ دستگاه کروم بوکی برای بازی وجود ندارد و عناوین AAA در سیستم عامل کروم در دسترس نیستند.

به این ترتیب، نمی‌توانید World of Warcraft، Dota 2، Overwatch، Rocket League یا The Witcher 3 را در کروم بوک دانلود یا بازی کنید. بازی ها به سادگی توسط سیستم عامل گوگل پشتیبانی نمی شوند.

اگر فروشگاه گوگل پلی (Google Play ) را در کروم بوک خود دارید، نسبت به کسانی که آن را ندارند وضعیت بهتری دارید. بازی‌های اندروید مورد علاقه ما برای سیستم عامل کروم شامل NBA JAM، Alto’s Adventure و Pocket Mortys است. اگر می‌خواهید بازی کنید، بهتر است یک کروم بوک با صفحه‌نمایش لمسی تهیه کنید، مانند نوت‌بوک‌های سیستم‌عامل کروم که بدون آن فقط می‌توان عناوین را از فروشگاه وب کروم مشاهده کرد — بهترین چیزهایی که پیدا می‌کنید عبارتند از: « Cut the Rope » و « Plants vs. Zombies ».

علاوه بر این، سیستم عامل کروم از Steam، EA’s Origin، Ubisoft’s Uplay و سایر پورتال های بازی پشتیبانی نمی کند.

مزیت دیگری که مایکروسافت اضافه کرده است، امکان اجرای بازی های ایکس باکس وان بر روی رایانه شخصی ویندوز 10 است. با نصب برنامه Xbox One بر روی یک دستگاه ویندوز 10، می توانید یک کنترلر Xbox One را به رایانه متصل کنید و عناوینی را که معمولاً روی کنسول خود پخش می کنید، پخش کنید. فقط توجه داشته باشید که شخص دیگری نمی تواند همزمان از ایکس باکس شما استفاده کند.

هشدار:
همه ی بازی‌ها روی بهترین کروم بوک کار نمی‌کنند! PUBG Mobile، یک بازی اندرویدی که برای اجرای پردازنده‌های موبایل ساخته شده است، روی پردازنده Google Pixelbook Intel Core i5 اجرا نمی‌شود.

برنده ی این قیاس Windows 10 است. به سادگی قادر به اجرای بسیاری از بازی‌ها در کروم بوک نخواهید بود.

 

پخش رسانه در کروم بوک یا لپ تاپ

نه ویندوز 10 و نه سیستم عامل کروم از هر نوع فایلی که تا به حال ساخته شده است پشتیبانی نمی کند، اما در دستگاه های مجهز به مایکروسافت، شما می توانید کدک ها را دانلود کنید تا آن فایل ها را در لپ تاپ خود پخش کنید. فایل‌های QuickTime، در میان چندین نوع دیگر، در کروم بوک قابل پخش نیستند.
برای فایل‌های رسانه، دستگاه‌های کروم بوک از .3gp، avi، .mov، .mp4، m4v، mp3، .mkv، .ogv، ogm، .ogg، .oga پشتیبانی می‌کنند. این امر در مورد webm و .wav نیز صادق است. این بدان معناست که هیچ پشتیبانی از فایل .aac وجود ندارد و بنابراین هیچ iTunes وجود ندارد. همچنین هیچ فایل‌ .h264 را که پس‌زمینه 60 درصد از تمام ویدیوهای وب و کدک پیش‌فرض است را پیدا نخواهید کرد که بسیاری از دوربین‌ها در آن ضبط می‌کنند. سیستم عامل کروم از فایل های تصویری .tiff نیز پشتیبانی نمی کند.

علاوه بر همه ی انواع فایل های پشتیبانی شده توسط سیستم عامل گوگل ، مرکز پشتیبانی ویندوز مایکروسافت ( Microsoft’s Windows Media Center ) به طور بومی از فایل هایی همچون aac، .asf، .asx، .m2ts، .m3u، .mpg، .mpeg، .qt، .wmv، .vod و .wma پشتیبانی می کند. همچنین می‌توانید دیسک‌های نوری را در ویندوز 10 با سخت‌افزار لازم پخش کنید، اما نمی‌توانید دی‌وی‌دی یا دیسک‌های Blu-ray را در کروم بوک پخش کنید.

می‌توانید پخش‌کننده رسانه VLC را در کروم بوک پشتیبانی‌کننده ی اندروید بارگیری کنید، اما آزمایش اولیه ما نشان می‌دهد که این برنامه به خوبی روی سیستم‌عامل کروم کار نمی‌کند.

در این قیاس ویندوز 10 برنده است. بعید است فایلی را پیدا کنید که نتوانید آن را در ویندوز 10 پخش کنید.

امنیت در کروم بوک یا لپ تاپ

ویندوز مدت هاست که هدف شناخته شده ای برای هکرهایی بوده که به دنبال آلوده کردن رایانه های شخصی با ویروس ها، بدافزارها، بات نت ها ( botnet ) و کی لاگرها ( keylogger ) هستند. در واقع، اولین کاری که هر کسی باید با یک لپ تاپ ویندوزی جدید انجام دهد، نصب مجموعه آنتی ویروس است. با این حال، ویندوز دیفندر مایکروسافت ( Microsoft’s Windows Defender) در داخل وجود دارد و این بهتر از هیچ است.

ویندوز دیفندر (Windows Defender ) در پس‌زمینه اجرا می‌شود و در صورت نیاز به انجام اقدامی، مانند حذف ویروس، به شما اطلاع می‌دهد. همچنین ویژگی SmartScreen زمانی که نتواند برنامه ای را شناسایی کند به شما هشدار می دهد تا از حملات فیشینگ جلوگیری کند. بعلاوه، ویژگی ایمن بوت به این معنی است که هر بار که لپ تاپ خود را روشن می کنید، قبل از بوت شدن، لبتاپ خود را از نظر اصالت گواهی دیجیتال بررسی کند. این بدان معناست که نرم افزار آلوده را بارگیری نمی کند.

مشتریان Cloud به چند ویژگی امنیتی اضافی دسترسی دارند. Device Guard از دستگاه های ویندوز 10 در برابر هر نرم افزار ناشناخته ای که توسط فروشنده رسمی یا خود مایکروسافت تأیید نشده است محافظت می کند. مایکروسافت در تلاش برای گسترش سیستم‌های بیومتریک خود، Windows Hello را قادر می‌سازد تا قفل دستگاه‌ها را فقط با استفاده از اسکنر اثر انگشت باز کند. همچنین، اگر دوربین RealSense اینتل دارید، می توانید از چهره خود برای دسترسی به دستگاه یا پاسپورت خود بدون پین استفاده کنید.

کروم بوک ها هنوز نظر بسیاری از هکرها را جلب نکرده اند. اما بیشتر از آن، گوگل امنیت سیستم عامل خود را به عنوان یک نقطه فروش کلیدی ارتقا می دهد. یک کروم بوک به‌طور خودکار «به‌روزرسانی‌های امنیتی» را بررسی می‌کند و اعمال می‌کند، در حالی که فیلترهای وب و رسانه‌های جعبه ایمنی را نیز در بر می‌گیرد و در حالی که ما راهنمای نحوه به‌روزرسانی کروم بوک خود را داریم، اغلب این کار را برای ما انجام می‌دهد. همچنین، سیستم عامل کروم از فلش پشتیبانی نمی کند، بنابراین هر گونه مشکل امنیتی پیرامون آن بر روی سیستم تأثیر نمی گذارد.

اگر چیزی وارد سیستمِ سیستم عامل کروم شما شد، بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه فقط به چند کلیک روی پد ماوس نیاز دارد. تنها مشکل امنیتی که دارندگان کروم بوک واقعاً با آن روبرو هستند، دزدانی است که به دنبال هک کردن سایت‌هایی هستند که شما استفاده می‌کنید، جایی که اطلاعات شخصی زیادی در آنها ذخیره می‌شود.

برنده در این قیاس سیستم عامل کروم است. با فرض اینکه بتوانید رمز عبور گوگل را برای خود نگه دارید، اما کروم از امنیت بیشتری برخوردار است.

 گزینه های سخت افزار در کروم بوک یا لپ تاپ

تنوع چاشنی زندگی است و انواع کمتری از فناوری ها به اندازه رایانه های شخصی ویندوزی تنوع ارائه می دهند. اندازه صفحه نمایش ها به تنهایی می تواند از 11 تا 21 اینچ باشد، چه با قابلیت لمس و چه بدون آن. هشت سازنده بزرگ، لپ‌تاپ‌های ویندوزی را تولید می‌کنند که تراشه‌های اینتل و AMD، حافظه داخلی که از 2 گیگابایت تا 16 گیگابایت متفاوت است و همچنین اندازه‌های ذخیره‌سازی تا سطح ترابایت را ارائه می‌کنند.

برخی از ماشین های ویندوز، پلاستیکی و برخی فلزی هستند. برخی در رنگ های غیر استاندارد عرضه می شوند. برخی از آنها قابل حمل هستند، در حالی که برخی دیگر بیشتر روی میز کار هستند. همچنین می‌توانید دستگاه‌های ویندوزی را پیدا کنید که مخصوص مشاغل و گیمرها هستند، و دستگاه‌های 2 در 1 که مانند نوت‌بوک و تبلت هستند. وقتی صحبت از ویندوز به میان می آید واقعاً گزینه ای است که قابل دسترس برای همه است.

بازار کروم بوک کوچکتر است اما به طور پیوسته در حال رشد است. ما بیش از 30 دستگاه کروم بوک از شرکت‌هایی از جمله Acer، Dell، Asus، HP، Lenovo و Toshiba را بررسی کرده‌ایم. اندازه ی نمایشگر بین 11 تا 15 اینچ است، اما بیشتر آنها کوچکتر از 15 اینچ هستند. تنها چند مدل دارای صفحه نمایش لمسی هستند. کروم‌بوک‌ها به‌طور باورنکردنی قابل حمل هستند، اگرچه معمولاً بین ۲ تا ۴ پوند وزن دارند.

برخی از کروم بوک های خاص را خواهید دید که برای مشتریان تجاری تولید میشوند. این دستگاه‌ها، مانند Google Pixelbook بسیار جذاب و Acer Chromebook 14 for Work با گلاس گوریلا ، هرچند هزینه ی بیشتری می برند، اما همچون همتایان رایانه شخصی خود از ظاهری زیبا و ظریف برخوردارند. آیا برای کنکاش های عمیق تر باید یک کروم بوک بخرم؟! راهنمای خرید ما را چک کنید.

در این قیاس Windows 10 برنده است. اکوسیستم مایکروسافت گزینه‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد، به این معنی که احتمالاً چیزی را که واقعاً دوست دارید حتما با جستجو پیدا خواهید کرد.

تفاوت قیمت در کروم بوک یا لپ تاپ

زمانی تنها لپ‌تاپ‌هایی که کمتر از ۲۵۰ دلار قیمت داشتند جزء دسته ی کروم‌بوک‌ها به حساب می آمدند. اما با ابتکار مایکروسافت برای مقرون به صرفه تر کردن دستگاه های ویندوز 10، شکاف قیمت بین دستگاه های ویندوز 10 و سیستم عامل کروم به طور کامل از بین رفته است.
دستگاه های سیستم عامل کروم به طور کامل حذف شده اند.

دستگاه «HP Stream11» یازده اینچی را انتخاب کنید. این دستگاه با قیمت پایه 199 دلار، یک رایانه شخصی خوش ساخت با عملکرد خوب، صدای عالی و طراحی زیبا و بنفش رنگ است. سپس، در رده ی بعدی Lenovo Ideapad 120S با قیمت 219 دلار قرار دارد که دارای طراحی جذاب 2.4 پوندی، صفحه کلید مناسب و بیش از 8 ساعت استقامت است.

در دنیای سیستم‌عامل کروم، می‌توانید لپ‌تاپی مانند Samsung Chromebook 3 را با قیمتی کمتر از 179 دلار تهیه کنید در حالی که با 4 گیگابایت رم خوب همراه است. ولی اگر بخواهید آن را با برنامه‌های اندروید بارگیری کنید و صرفه‌جویی کنید، ممکن است فضای ذخیره‌سازی 32 گیگابایتی آن برای برنامه های موسیقی و فیلم کافی نباشد. اگر می‌خواهید پول بیشتر ی هزینه کنید، Asus Chromebook Flip C302CA ، با صفحه نمایش لمسی چرخشی 12.5 اینچی فول اچ‌دی (در رایانه‌های شخصی در این محدوده قیمتی نادر است)،رم 4 گیگابایتی و تقریباً ۹ ساعت عمر باتری که روی هم ۴۴۹ دلار است را در نظر بگیرید که لپ‌تاپ‌های زیادی را در ازای پولتان در اختیارتان می‌گذارد.

رم و تقریباً ۹ ساعت عمر باتری، همه فقط با ۴۴۹ دلار. Chromebook 3189 349 دلاری Dell 100 دلار کمتر قیمت دارد، در حالی که فضای ذخیره‌سازی را به نصف کاهش می‌دهد و دارای صفحه‌نمایش با وضوح پایین‌تر است.

اگر می‌توانید با افزودن چیزهای تبلیغاتی تحت تأثیر قرار بگیرید، هم گوگل و هم مایکروسافت پیشنهادهای جذابی دارند که ممکن است معامله را جوش بدهند. در حال حاضر گوگل به اندازه ی چند صد دلار چیزهای رایگان را به مشتریانی که یک کروم بوک جدید خریداری کنند، ارائه می‌کند، از جمله 100 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در گوگل درایو،استفاده ی نود روزه ی رایگان از Google Play Music و دانلود سه فیلم رایگان از گوگل پلی.

معاملات مایکروسافت از فروشنده ای به فروشنده دیگر متفاوت است، اما دستگاه های ارزان قیمت اغلب شامل یک اشتراک یک ساله رایگان برای Office 365 (که شامل Word، Excel و PowerPoint می شود) و 500 گیگابایت فضای ذخیره سازی در OneDrive، به ارزش 70 دلار است. اگر می‌خواهید بهترین استفاده را ببرید، این اشتراک مطلوب‌تر از مجموعه ی رایگان سیستم گوگل است.

در این قیاس هر دو برنده اند. قیمت ها برای هر سیستم عامل تقریباً یکسان است. دستگاه‌های ویندوز 10 طیف وسیع‌تری از تنظیمات را ارائه می‌دهند، اما افزونه‌های رایگان گوگل به سختی قابل چشم پوشی هستند.

ویندوز مایکروسافت در این نبرد به برتری رسید و در 9 راند از 12 راند پیروز شد و در یک راند به تساوی رسید. این قیاس به سادگی به خریداران برنامه ها و گزینه های بیشتری برای ویرایش عکس و ویدیو، انتخاب مرورگر، برنامه های بهره وری ، بازی های ، انواع پشتیبانی از فایل ها و گزینه های سخت افزاری را ارائه می دهد. همچنین می توانید کارهای آفلاین بیشتری انجام دهید. به علاوه، هزینه ی رایانه شخصی ویندوز 10 اکنون می تواند با ارزش یک کروم بوک برابری کند.

اگر از زندگی در فضای ابری راحت هستید و می‌خواهید کارها را در محیطی امن و در عین حال ساده انجام دهید، یک کروم بوک مناسب شما خواهد بود. با این حال، اگر به قدرت و تطبیق پذیری نیاز دارید، ویندوز 10 انتخاب برتر است.

2/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان به شرط خرید!

مشاوره رایگان تلفنی فقط قبل از خرید از دیجی 63.

ما افتخار آن را داریم که در بلاگ دیجی 63 طی سال های 1400 تا 1402 یکی از کامل ترین بلاگ های حوزه لپ تاپ را با موضوعاتی همانند بررسی لپ تاپ، راهنمای خرید، بهترین ها و…  پوشش دادیم. اما متاسفانه ممکن است بسیاری از مقالات دیر به دیر آپدیت شوند.

ما به شدت علاقه مند هستیم تا بتوانیم به بهترین شکل به شما راهنمایی ممکن را قبل از خرید ارائه بدهیم، بنابراین می‌توانید با ما در  شبکه های اجتماعی یا تماس مستقیم در ارتباط باشید. سعی داریم پاسخگوی زیر 48 ساعت سوالات شما در بخش کامنت ها نیز باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استفاده از سرویس Turnstile CloudFlare توافق حریم خصوصی و شرایط استفاده ضروری است.

من با این قوانین موافقم.