در این پست میخواهیم به یک مخاطب خاص بازار لپتاپ هم اشاره کنیم که این روزها با شرایط کرونایی مجبور است برای نشستن در پای آموزشهای مجازی و غیرحضوری، لپتاپ یا سیستم خانگی تهیه کند. این نکته لازم به ذکر است که دانشجویان و دانشآموزان از اولین گروههایی بودند که دولت از اسفندماه سال گذشته تصمیم به آموزش غیرحضوری آنها گرفت.
دانشجویان و مخاطبان خاص میلیونی بازار لپتاپ
بررسیها نشان میدهد مخاطب خاص بازار لپتاپ دستکم نزدیک به یک میلیون دانشجو را شامل میشود؛ چراکه جمعیت دانشجویی کشور در آخرین گزارش موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی که مربوط به سال تحصیلی ۹۷ است، تعداد سه میلیون و ۶۱۶ هزار و ۱۱۴ نفر اعلام شده است. بر اساس آمار مذکور، طی سال ۹۷ در بخش دولتی، ۳۷۸ هزار و هشت دانشجو در مقطع کاردانی، یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۹۹۵ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۲۵۸ هزار و ۱۶۹ دانشجو در کارشناسیارشد، ۷۱ هزار و ۶۰۹ دانشجو دکتری حرفهای و ۸۶ هزار و ۱۳۱ نفر در دکتری تخصصی مشغول تحصیل هستند. همچنین در بخش غیردولتی نیز ۲۷۶ هزار و ۴۳۳ نفر در مقطع کاردانی، ۹۰۱ هزار و ۳۶۶ نفر در کارشناسی، ۳۹۸ هزار و ۱۱۷ نفر در کارشناسیارشد، ۱۶ هزار و ۳۴۰ نفر در دکتری حرفهای و ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر در دکتری تخصصی درحال تحصیلند. اما بخش مهم این آمارها این است که طبق دادههای مرکز آمار ایران و دادههای موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی کشور، بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ سالانه بهطور میانگین (جدول شماره ۵) بیش از یک میلیون نفر دانشجوی جدید در مراکز آموزش عالی کشور اعم از دولتی و غیردولتی ثبتنام کردهاند.
این نکته قابلذکر است که در سالهای گذشته نداشتن لپتاپ و کامپیوتر شخصی برای برخی دانشجویان جدیدالورود در رشتههای علوم انسانی و بهویژه در مقطع کارشناسی چندان مشکلی ایجاد نمیکرد، اما حالا با تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا که زمان اتمام آن نیز قابل پیشبینی نیست، دانشجویان برای آنکه از آموزشهای مجازی و غیرحضوری و آزمونها و پژوهشها دور نمانند مجبورند به هر قیمتی شده، اقدام به تهیه لپتاپ یا سیستم خانگی کنند.